24 augusti 2014

Det gränslösaste äventyret - Astrid Lindgren

Det gränslösaste äventyret. Om böcker, läsning och att skriva för barn. av Astrid Lindgren

Detta är en samling texter om att skriva för barn. Författaren till dessa är barnboksförfattarnas barnboksförfattare: Astrid Lindgren!

Jag läser denna bok som en del i min litteraturventenskapskurs, och, oj, vad den inspirerar! Här finns en mängd härliga citat som gjorde att jag var tvungen att lägga ifrån mig boken för att gå och skriva av mig alla idéer till barnböcker som poppade upp. En perfekt bok till min kurs, skulle jag vilja säga. Och även till alla andra som är intresserade av att skriva för barn. Särskilt för barn, men även till andra också. Det handlar inte om "10 tips för att skriva den perfekta barnboken", för Lindgrens enda tips för att skriva en barnbok är att den ska vara bra. Efter att ha läst boken inser jag dock att hon ger långt mer än 10 tips, och de tipsen jag fått känns väldigt viktiga.

Texterna är hämtade ur tidskrifter och brev från många årtionde. En del överlappar varandra, men det viktigaste att nämn är att Lindgren verkade vara, och är, en otroligt härlig och inspirerande person. I sina texter framhäver hon ständigt hur viktig barnlitteraturen är. Hon gör den till något alldeles speciellt, skimrande, magiskt, vackert. Men ändå utan att försköna det till oöverkomligt. Hon framhäver även att barn behöver bra litteratur likaväl som vuxna, även om hon själv var gamla när hon skrev några av texterna.

Denna bok rekommenderas till de som vill skriva. Särskilt barnlitteratur. Är du en av dem har du en guldgruva framför dig!

Första meningen: Astrid Lindgren hade ett livslångt kärleksförhållande med litteraturen.
Antal sidor: 134
Förlag: Eriksson & Lindgren
Utgivningsår: 2007

1 kommentar:

  1. Vill. ha. den. nu.
    Måste bara säga att du har det bästa bokbloggsnamnet jag har sett, haha. Så fyndigt.

    SvaraRadera