2 augusti 2014

Boken om allting - Guus Kuijer

Boken om allting  av Guus Kuijer

Nederländerna på 1950-talet. Thomas är en tänkande nioåring. Han vill gärna hålla koll på vad som händer runt omkring honom. Det gör även fru Van Amersfoort som talar om för Thomas att lycka börjar med att man slutar vara rädd. Detta och pappan som slåss med träslev, mötena med Jesus, Eliza och mycket annat skriver Thomas om i Boken om allting. Han vill komma ihåg allt som händer.

ALMA-pristagaren Guus Kuijer har skrivit ett antal böcker för barn. Detta är den första jag läser av honom. Han skriver klart och lätt om om medmänsklighet och mod, om att våga göra det rätta i svåra situationer. Thomas är en väldigt medveten karaktär, vilket är ett intressant grepp av författaren. Thomas analyserar gärna världen omkring sig för att se vad som är bra och hur han kan göra saker bättre. Både för andras och sin egen skull. Ett exempel på detta är då han skrivit ett brev till Eliza, och det visar sig att hon blev mycket glad. Jag måste skriva brev till människor, skriver han i Boken om allting. Det gör dom glada. Och så tycker dom att jag är gullig, fortsätter han.

Ibland vet jag inte vad som är sant och vad som är Thomas fantasi. Det gör läsningen mer spännande. Det händer att han berättar om vad han ser för andra. Ibland spelar de med, eller så händer det verkligen. Ibland förstår de inte alls, men så kanske det händer ändå.

Boken vänder sig till 9-12-åringar. Jag tror dock att det finns mycket som barn i den åldern inte skulle hänga med på. Det finns många anspelningar och citat från Bibeln. För att förstå berättelsen krävs en del kunskap om Bibelberättelserna som författaren för fram.

Jag läste denna bok som en del litteraturkursen jag snart påbörjar. Utan kursen hade jag förmodligen inte läst boken. Det är roligt att ha läst en mångfaldig pristagare. Det finns en del minnesvärt, som en närvarande huvudpersonen och barnboksberättelsen som har fler vuxna karaktärer än barn. Kul att ha läst, men inte mycket mer än så.

Första meningen: För er kan jag lugnt berätta det: den här historien med Thomas kom som en överraskning, även för mig själv.
Antal sidor: 100
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: Het boek van alle dingen, 2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar