6 augusti 2014

Den andre Will Grayson - Green & Levithan

Den andre Will Grayson av John Green och David Levithan

Will Grayson är en 16-årig kille som precis blivit dumpad av sitt Kompisgäng för att börja hänga med Tiny igen. Tiny är, trots sitt namn, en väldigt stor, musikalälskande homosexuell kille som avverkar pojkvänner i en rasande fart.
Will Grayson är en 16-årig kille som bor en bra bit ifrån den Will Grayson jag först skrev om, men en natt möts de två Will efter ett misslyckat falskleg respektive en misslyckad nätdejt. Deras liv flätas samman.

Jag tror mest det beror på att jag är ledig, men även att denna bok är bra skriven; jag har nämligen sträckläst de 314 sidorna på några timmar. Det berättas egentligen ingen ny historia. Det finns mycket förutsägbart och självklart, men det är språket, texten och de charmiga karaktärerna som gör att boken ändå har något litet extra. Samt att det finns mer homosexuella människor i denna bok än i femton andra ungdomsböcker sammanlagt. Trots detta finns många homo-fördomar och en hel del av dem spädes på. Detta gör dock att det känns mer naturligt. Det typiskt ungdomsboksamerikanska finns så klart med, men det mest typiska (= cheerleader/fotboll, töntarna vs skolans snyggaste/coolaste, alla kör varsin bil till skolan osv) får inte så stor plats. Bra!

Det är spännande när två världar möts och tvinnas ihop och inte riktig vet hur allt hänger ihop. Till en början var det en väldig blandning av människor, då de olika Will berättar vartannat kapitel. Efter ett tag lär jag dock känna karaktärerna och vilka de är. Att de berättar vartannat kapitel gör också att spänningen stiger.

Att det är två författaren var inget jag la märke till. John Green är en av mina favoritförfattare (mina favoriter: Förr eller senare exploderar jag och Var är Alaska?) och David Levithan började jag gilla efter att ha läst Jag, En. Även om jag kunde känna mig lite tveksam till att två så bra och kända ungdomsboksförfattare gör något tillsammans, måste jag säga att de gör ett mycket bra jobb.

Detta är en bok full av (ibland gömda) tonårskänslor, om att känna sig ensam, om den viktiga vänskapen och stora kärleken. Den största anledningen till att jag kommer minnas denna bok blir dock för att de homosexuella är så självklara i denna bok. Vikten läggs inte vid att komma ut, utan vid allt annat som händer i livet. På grund av detta är Den andre Will Grayson en läsvärd bok.

Första meningen: När jag var liten brukade pappa säga: "Will, du kan peta dina vänner från din kompislista, och du kan peta dig själv i nästan. Men peta aldrig dina vänner i näsan."
Antal sidor: 314
Förlag: rabén&sjögren
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Will Grayson, Will Grayson, 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar