20 mars 2015

Gå en kurs om böcker och skrivande!

Den 15 april är sista dagen för att söka till högskolor och universitet. För ett år sedan lämnade jag in ansökningar till en mängd olika fristående kurser, alla på temat litteraturvetenskap och/eller kreativt skrivande. Här finns förslag på kurser i kreativt skrivande, och här på kurser i litteraturvetenskap.

För att berätta mer om detta har jag intervjuat mig själv.

Vilken kurs går jag? Litteraturvetenskap och kreativt skrivande med inriktning på barn och ungdom. Det är en distanskurs på 30 högskolepoäng som utgår från Mittuniversitetet.

Varför valde jag att gå en kurs i litteraturvetenskap och kreativt skrivande?
Jag tycker väldigt mycket om att läsa och skriva. Jag drömmer om att få ge ut böcker och underhålla barn och ungdomar. Att gå en kurs kändes som en bra början till att uppfylla denna dröm. När jag hittade en kurs som kombinerade litteraturvetenskap och kreativt skrivande, och som dessutom fokuserar på barn och ungdomar, kändes det som att det var kursen för mig.

Vad innebär det att den handlar om barn- och ungdom?
Förutom en fackbok läser vi bara barn- och ungdomslitteratur! Inga komplicerade, tunga klassiker från 180-talet. Däremot kryllar litteraturlistan av innehållsrika bilder- och kapitelböcker. De noveller och dikter vi skriver riktar sig till barn upp till 18 år. Vi skriver även en del diskussionsinlägg, vilka riktar sig till vuxna, med de behandlar alltid barn- och/eller ungdomsböcker.

Vad har jag lärt mig?
En hel massa! Om uppbyggnad av texter, hur man ska tänka när man skriver, att det är mycket att tänka på, även om det "bara" är en barnbok med många bilder. Jag har blivit bättre på att ge respons till andra (vilket är ett viktigt inslag i kursen). Jag har breddat min läsning, och läst böcker jag inte hade läst om jag valt själv. Det är svårt att precisera vad jag lärt mig, men jag tror det kommer fram när jag väl sätter mig och skriver, eller när jag läser med granskningsglasögonen.

Vad innebär det att kursen är på distans?
Det innebär att jag fått uppgifter och en deadline, och att det är upp till mig att hålla den linen. Det har gått väldigt bra! Det innebär också att jag inte har träffat mina kurskompisar "på riktigt" (de två oobligatoriska planerade träffarna har jag inte kunnat närvara vid). Däremot har jag lärt känna dem genom deras texter på en lärarplattform där vi lägger upp och diskuterar våra texter. En del uppgifter sänder jag in till en handledare, som kommenterar.

Vem ska gå en sådan här kurs?
Jag kan rekommendera kurser i litteraturvetenskap och/eller skrivande för dig som vill utveckla ditt intresse för böcker och att skriva. Denna kurs är ingen författarkurs, men jag har lärt mig väldigt mycket som kan vara till hjälp när jag vill uppfylla min dröm om att skriva böcker. Sådana här kurser är även för dig som tycker det är intressant med barnbokshistoria och -nutid (eller vuxenlitteratur om du väljer en sådan).


Frågor på det?

2 kommentarer:

  1. Åh tack för tipsen, tar själv snart studenten och behöver all inspiration om kurser jag kan få!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör gärna av dig om du har några frågor! :)

      Radera