31 mars 2015

Harry Potter och hemligheternas kammare - J.K. Rowling

Läs min recension av första boken "Harry Potter och de vises sten" här.

Efter två galna bilfärder med ett förtrollat fordon är Harry tillbaka på Hogwarts med alla sina vänner. På skolan finns en ny lärare, professor Lockman, som är ganska svårt att stå ut med, men värre saker händer. Någon, eller något, börjar förstena elever på skolan. Harry, Ron och Hermione börjar genast sina försök att lista ut vem det kan vara som gör detta hemska. De misstänker Draco Malfoy, men de flesta andra på skolan verkar tro att det är Harry själv.

Å, vad roligt det var att få läsa om denna bok! Förstaläsningen skedde för knappt tio år sedan, så det var verkligen hög tid nu. Det häftiga med Rowlings serie är att de fortfarande håller! Jag njöt lika mycket av läsningen denna andra gång, trots åldersskillnaden. Det tycker jag tyder på ett riktigt bra författarskap!

Karaktärerna fördjupas, intrigerna likaså. Det känns som att träffa gamla vänner när jag läser om Harrys vänner, och ovänner. En mycket spännande bok med många oväntade vändningar. Jag märkte egentligen inget dåligt när jag läste boken, men jag hade å andra sidan verkligen inte granskarglasögonen på mig. Jag är rätt så väldigt insnöad på Harry Potter (och därför är denna recension väldigt ensidig). Läs böckerna!

Första meningen: Det var inte första gången ett gräl hade utbrutit vid frukosten i nummer fyra på Privet Drive.
Antal sidor: 427
Förlag: Tiden
Utgivningsår: 2000
Originaltitel: Harry Potter and the Chamber of Secrets, 1998

3 kommentarer:

  1. Jeg likte ikke Harry Potter og mysteriekammeret så godt da jeg leste den som fjortenåring. Det ble for kleint med både Dobby og flyturen. Men når jeg leser bøkene nå, har jeg begynt å se på denne boka som en av de beste. Det er så mange sterke, emosjonelle dilemmaer som virkelig griper meg – spesielt gøy er det å bli kjent med Ginny. Og Rowling er en sabla god historieforteller, det vises godt igjen.

    SvaraRadera
  2. Harry Potter är en serie som jag måste läsa om någon gång! Kul att du gillar böckerna även denna gång. :)

    SvaraRadera