6 mars 2015

Om sex och böcker

Mycket i vårt samhälle handlar om sex. Man säger att "sex säljer", och visst gör det (några av er blev säkert särskilt intresserade av detta inlägg med tanke på rubriken, så jag "säljer" ju också på sex). Samtidigt är det ofta tabu på att prata om sexualitet i många sammanhang, och då är det lätt att söka sig till Internet för att få svar på sina frågor. Internet ger många gånger en icke rättvisande bild av sex och sexualitet. Mycket handlar om porr, objektifiering och osunda förväntningar och orealistiska bilder (både bildligt och bokstavligt).

I sådana här tider och sammanhang ökar vikten av bra litteratur. Jag tänker på skönlitteratur och faktaböcker för ungdomar som vill ge en verklighetsbild och vågar öppna upp för frågor. Det tror jag är viktigt, så kanske resten av samhället kan hänga på, och sluta upp med att ge vridna bilder av verkligheten.

Under bokmässan 2014 spelade UR in ett samtal med namnet: "Om en sexbok och en bok med sex", med Inti Chaves Perez (författare till Lätta sexboken) och Mårten Melin (då aktuell med Lite mer än en kram). Sevärt och tänkvärt! Här hittar du det. Jag har inte läst någon av böckerna, så när det gäller dem kan jag inte uttala mig. Har du läst någon av böckerna?

Bokbloggen Bokfreak skrev om "Barn och böcker om sex" i veckan.

Här är ett annat inlägg i debatten, som handlar om att en rektor tog bort en barnbok om sex från skolbiblioteket. Mårten Melin kommenterar.

Författaren Christina Wahldén har gjort ett inlägg på sin hemsida om Fifty Shades of Gray och ungdomar. Läs det här.

3 kommentarer:

  1. Har haft tankar att skriva ett inlägg om barn och sex i litteraturen, just eftersom det är så tabu. Känns dock verkningslöst när någon annan skrivit ett inlägg redan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte först, och bara för att någon annan skrivit om något redan, är det inte meningslöst att göra det igen. Dels för att du har läsare jag inte har, men också på grund av tabut som råder!

      Radera
  2. Jag har läste Lite mer än en kram, finns en recension av den på min blogg.

    SvaraRadera