12 mars 2015

Janne, min vän - Peter Pohl

En polis kommer fram med Jannes cykel och undrar om Krille eller någon av hans kompisar känner igen den. Klart de känner igen Jannes cykel! Förhöret leder till att Krille tänker tillbaka på året som gått med Janne. Han tänker på allt de gjort och de gånger Janne försvunnit spårlöst eller varit så där hemlighetsfull. Vem är egentligen Janne, och vart har han tagit vägen?

Det som försöker hålla spänningen vid liv i denna berättelse, är att den hela tiden återvänder till scenen med polisen, Krille och de andra killarna. Däremellan följer långa avsnitt med tillbakablickar. Krille är en ganska naiv karaktär som har svårt att se verkligheten och vad som egentligen händer bakom fasaderna.

Jag läste denna bok på grund av kursen jag går. Annars hade jag förmodligen inte läst den. För mig saknas spänningen, och stora delar av boken är väldigt seg, kanske på grund av alla tillbakablickar som stör i min jakt på att få reda på vad polisen egentligen vill.

Berättartekniskt sätt har den en del att ge och fundera över, men annars vill jag inte rekommendera denna bok.

Första meningen: Känner ni igen den här, grabbar? säger snuten och lyfter ut Jannes cykel
Antal sidor: 255
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: 1985

2 kommentarer:

  1. Det kan kanske vara intressant för dig att få veta att detta, såvitt jag vet, är det sämsta utlåtande som denna prisade bok någonsin fått. Lycka till med det egna skrivandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt för dig att du fått hyllande recensioner på denna bok i 30 år!

      Radera