16 juli 2017

Århundradets kärlekssaga

av Märta Tikkanen

Hur mycket kan kärleken tåla? Hur många gånger bör en stanna kvar, trots att ens partner gör så många fel? En poesiroman om att vara medberoende och gång på gång lita på partnerns ord om evig kärlek, trots alla svek, om att bygga upp ett skydd mot allt elände, att stå ut och hitta de fria stunderna i vardagen, även om de blir mitt i natten.

Århundrades kärlekssaga är en ärlig, feministisk bok som ger ord åt alla de kvinnor som levt och lever med en man som verkar mer beroende av alkohol än familjen, som inte tar sitt ansvar, men ställer höga krav på andra i omgivningen, som lever ett dubbelliv, men även om kvinnor emellan. Tikkanen har själv levt med en alkoholberoende man, och därför känns det ärligt, relevant och framför allt viktigt än idag. Hon gömmer inga fula sanningar, de kommer istället fram på ett, ibland otäckt, sätt i mellanrummen som blir då boken är skriven i diktform.

Det är sällan vi rekommenderas läsa en en diktsamling från pärm till pärm, men i det här fallet kan jag göra det. Det finns ett visst handlingsförlopp, och jag slukade boken på några timmar.
Föraktat kvinnor, du?
Aldrig i världen
har du hört nånting
så absurt

Du som alltid
bara har uppskattat
alla kvinnor
du haft
att ja, göra med

Föraktat dem
har du då rakt inte
Inte ens hororna
har du föraktat
säjer du
stolt

Inte
ens
hororna

alltså
                             s. 126
-------------------------------
Du måste vara stark
händer det
att mänskor säjer
till mej
 

Och jag tänker
på allt som har hänt
- kanske
jag är stark

Ja, det är väl så
Jag är väl stark jag

Starka mänskor böjs inte
De bryts

och brister                                 s. 48
 
Första meningen: Först känns det skönt
rent svindlande och obegripligt
skönt
att det trots allt också finns de som ser
bakom fasaden
som vet
och inser
Antal sidor: 184 
Förlag: Bokförlaget Forum, 2016 (Trevi, 1978)

5 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Jag läste också denna nyligen och blev imponerad. Tänk att lyckas sätta ord på något så svårt och svart, och göra det så bra.

    SvaraRadera
  2. Åh! Jag har velat läsa mer poesi på sistone, så jag ska definitivt prova den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag är en väldigt ovan poesiläsare, men gillade denna!

      Radera