10 juli 2017

Av längtan född

text: Daniel Wramhult, foto: Andreas Joakimsson

Ingen mer än du ska befinna sig i ditt allra innersta. Där ska du bestämma vem och vad du släpper in, för där finns din längtan, och den bör bara var din. Hos många är det inte sådär. Hos många har någon klampat in, förstört och trängt sig in och gör allt de kan för att förändra dig och fylla dig med sin egen längtan. Därför behöver vi lära oss att urskilja vad vi tar in, både från människor och annat. "Av längtan född handlar om hur vi kan finna, vårda och följa vår inre längtan."

(Jag vill börja med att skriva att jag känner både författaren och fotografen, och har därför varit tveksam till att recensera boken. Jag kan inte lova att den här recensionen blir 100 % opartisk, men det är definitivt ingen köpt fjäskrecension.)

Wramhult skriver om något som känns väldigt aktuellt, nämligen längtan. Jag tror varje människa längtar efter något eller någon. Små eller stora saker, det spelar ingen roll. Boken satte fingret på mycket av det jag känt och känner, den gav och kommer säkert ge mig mycket. Tyvärr har jag inte tagit mig tid att låta texterna jobba med mig, men jag vill gärna göra det. Att leva med sin längtan, att känna den och vårda den, känns väldigt viktigt.

Egna berättelser vävs ihop med Bibelord, reflektioner, tips och frågeställningar. Författaren talar ödmjukt till läsaren, både vad gäller egenvärde och hans personliga gudstro. Blandat med detta finns på flera uppslag fotografier från naturen. Det finns något meditativt över flera av dem, som kan hjälpa oss att söka vårt inre. Det är riktigt snyggt och jag rekommenderar gärna boken.

Första meningen: Jag har alltid drömt om att få skriva en bok.
Antal sidor: 139
Förlag: Bornelings, 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar