13 juli 2017

Frågor jag fått om förintelsen

av Hédi Fried
Efter en föreläsning är det inte lätt att resa sig och ställa frågor. Det jag vill fråga kanske är dumt, tänker man många gånger, och låter bli. Men det kan visa sig att det är just den frågan som leder till förståelse.                   s. 146
För Hédi Fried har frågestunderna varit väldigt viktiga under de 30 år hon rest runt på svenska skolor och berättat om sina upplevelser från andra världskriget. Hon berättar om hur hatet smög sig in i samhället, om arbets- och förintelselägren, om hur Hitler tog makten och alla konsekvenser av detta. I den här boken har hon samlat vanligt förekommande frågor. Frågor som kan få oss att förstå lite mer och förhoppningsvis hjälpa oss att förhindra att något liknande händer igen.

Boken har ett bra upplägg. En tydlig fråga följs av ett svar på en eller några sidor. I svaren ryms Frieds och andras erfarenheter, fakta och "generella" upplevelser. Hon skriver tydligt och det märks att hon verkligen tänkt igenom sina svar och att det här är otroligt viktigt för henne. Frågorna kommer från skolbesöken, och där finns en av bokens målgrupper. Fried skriver om vikten av att lära unga människor om andra världskriget och medmänsklighet. Däremot finns det ingen övre åldersgräns, för ansvaret ligger inte bara hos de unga, det ligger hos oss alla.

Jag lär mig en del ny fakta, men det mest intressanta är ändå att få läsa Frieds egna upplevelser. En kort, mycket bra bok som förtjänar uppmärksamhet, läsning och väcker tankar.

Första meningen: Många år har hunnit gå sedan jag skrev min självbiografiska bok Skärvor av ett liv och de påföljande böckerna.
Antal sidor: 146
Förlag: Natur & kultur, 2017

3 kommentarer: