19 juli 2017

Stenkistan

text: Annika Widholm, illustrationer: Lucas Svedberg

En sommarlovsdag hittar Lucas en dödskalle i en stengrop i skogen. Han blir genast nyfiken och försöker ta reda på mer. Vem kan den ha tillhört? Kanske den konstiga jägaren eller flickan som försvann spårlöst i skogen för många år sedan? Under sina efterforskningar funderar Lucas en del på kärlek, är han kär i Felicia, eller kanske kompisen Jenna?

Lov, bad, vänner, kärlek och mystik. Enligt mig är det rätt ingredienser för bra sommarlovsläsning, och Stenkistan har allt det där. Jag läste den här boken på en eftermiddag, eftersom jag, precis som Lucas, fastnade för mysteriet om dödskallen. De olika spåren han följer medför spännande historier om människor många år tillbaka. Jag gillar att flera vuxna karaktärer får ta plats, till exempel Lucas mormor och andra som hjälper, och skrämmer, honom. Det ger boken ett djup och både fina och otäcka känslor.

Författaren hade kunnat lägga mer tid och arbete på de delar då Lucas funderar på kärlek. Det känns tråkigt stereotypt att hans "problem" är att han har två tjejer att välja mellan, och att han verkar leka med den enas känslor när han väljer den andra.

Överlag tycker jag, som jag skrev i början, att det är här en bra, spännande sommarlovsbok. Trots att Lucas är 13 år, tycker jag den passar till lite yngre, kanske 9-12-åringar, ungefär.

Första meningen: Lukas hittade dödskallen av en slump.
Antal sidor: 138 
Förlag: Hegas, 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar