31 juli 2017

Handbok för superhjältar

av Elias och Agnes Våhlund

Lisa flyttar till sin mormor när Lisas mamma ska jobba utomlands några månader. Lisa vantrivs i den nya skolan. Varje dag när hon ska gå hem blir hon jagad och retad av ett gäng killar. En eftermiddag tar hon skydd på biblioteket och hittar en bok som det verkar lysa om. En handbok för superhjältar.

Den här boken är layoutad på ett sätt som påminner om ett seriealbum, det finns inga pratbubblor, men texten är  inlagd i rutor som placeras på olika ställen på sidan. Det känns fräscht och jag tror det kan locka många, även de som inte har läsning som favoritsysselsättning.

Men det är inte bara layouten som lockar, utan även storyn. Vilken 9-åring (eller 24-åring, som jag), skulle inte vilja hitta en handbok med superhjältekrafter, som dessutom beskriver hur du kan lära dig de där speciella kunskaperna? Flyga, smyga, prata med djur... Här går fantasin igång och drar in mig i storyn så att jag får del av den magi och spänning som Lisa omges av. Paret Våhlund har bäddat för sträckläsning!

Jag gillar att superhjälteboken har många framträdande kvinnliga karaktärer. Dels Lisa, den mobbade tjejen som bestämmer sig för att inte låta sig slås ner, men även mormodern och hennes syster som pushar Lisa, mer eller mindre medvetet. Det var inte förrän jag funderade över boken i efterhand som jag kom fram till att de enda killar som presenteras är antagonisterna.

Sätt den här boken i händerna på någon som älskar eller borde lära sig att älska att läsa. Här finns vardag, äventyr, ett vanligt barn med smittande beslutsamhet och kämpaglöd, och spänning för en härlig läsupplevelse. Om du, liksom jag, fastnar för Lisa, kan du se fram emot ytterligare tre böcker i serien, varav nästa kommer redan i oktober. Perfekt!

Första meningen: Du kan fly från dina fiender.
Antal sidor: 87
Förlag: Rabén & Sjögren, 2017

2 kommentarer:

  1. Men vilken timing! Jag ska ut och köpa present till en sexårig kusin imorgon, och jag tror faktiskt den här blir perfekt! Hon är väldigt tuff av sig, haha.

    SvaraRadera