24 januari 2018

Drömmen om Kalifornien

av Tomas Wallengren

I jakten på sig själv och vilken väg livet ska gå, reser Carl till USA. På flygplanet möter han Natanael och Felicia, som båda gör avtryck i Carl, både motstridiga och välkomnande. Med en ifrågasättande inställning börjar Carl sin omtumlande inre och yttre resa.

Jag tror de flesta i vårt samhälle är sökare. Vi söker efter mening livet och det som sker, och kanske även efter en högre makt att finna trygghet i. Det finns en del romaner som behandlar det här, men jag har knappt läst någon som inte skäms för den kristna tron. Där kommer däremot Drömmen om Kalifornien in.

Dessvärre blev det lite väl förutsägbart för min smak. Jag har visserligen inte läst hela boken (kanske gör jag det framöver), men jag har svårt att ta upp den igen. I de passager läsaren bokstavligen får följa varje steg Carl tar, blir det långtråkigt, och jag tror boken hade kunnat kortats en hel del. Överlag tror jag den har ett bra budskap och den har definitivt många tänkvärda frågeställningar som läsaren kan fundera över tillsammans med Carl.

Första meningen: Det var jag, Siri och en burk syltlök.
Antal sidor: 305
Förlag: Pärlan förlag, 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar