18 januari 2018

Mitt liv som bok

av Paul Desalmand


Mitt liv som bok. Jag tror den här titeln lockar många boknördar. Det var just det här med att få följa en bok från tryckning, via bokhandlar, oaktsamma ägare och till makulering, som lockade mig. Men det här är ingen faktabok, utan en roman, och då blir det bättre.

 Paul Desalmand har skrivit cirak 60 böcker, och det märks att han är påläst, med tanke på alla författare och titlar som nämns i denna bok. Tyvärr kände jag igen alldeles för få, så jag kunde inte riktigt få nöja av det där.



Boken som berättar föddes på 1980-talet, och fick under en halvtimme 799 syskon. Titel, författare och förlag är okänt, men det är inte boken du håller i din hand. Syskonen är inte särskilt populära, men boken vi följer får till slut lämna bokhandeln för en världsresa, som mestadels rör sig i Frankrike. Under bokens resa får läsaren som skrivet en hel del (franska) boktips, men även politikiska inslag.

Mitt liv som bok är en rolig idé, och efter att jag läst den (för säkert fem år seda) fick jag en starkare relation till böckerna i min bokhylla. Mår de bra? Står de fint? Hur mår ryggarna? Och så tänker jag på böckerna i bokhandeln; tänk vad tråkigt att aldrig bli läst... Ja, det här är nördigt, men på ett fint sätt.

Första meningen: Jag fick inte vara ute i dagsljuset särskilt länge.
Antal sidor: 178
Förlag: Ordfront förlag (tack för recex)
Utgivningsår:  2012
Originaltitel: ?

2 kommentarer:

  1. idéen är kul men mest manliga böcker, gubbigt värre på sina ställen...

    SvaraRadera