27 februari 2011

Författardrömmar?

Har du författardrömmar? I så fall har vi något gemensamt!
Det där med att skriva kan ju vara hur kul som helst! Men ibland tar orden slut. Idétorka, skrivkramp, fantasin är som bortblåst. Du känner säkert igen dig, även om du mest skriver uppgifter i skolan. Då finns det hjälp, mina vänner!
Mitt första tips är Johanna Thydells författarskola. Författaren till de tre riktigt bra böckerna I taket lyser stjärnorna, Det fattas en tärning och Ursäkta att man vill bli lite älskad, ger dig här i 10 filmklipp hjälpen mot skrivkrampen och hur du kan skriva upp till en hel bok! Vem vill inte ha denna fantastiska författares knep knep mot skrivkramp? Hon har ju till och med vunnit Augustpriset, så att få tips av denna borde ju vara väldigt bra!
Mitt andra tips är den mängd böcker som finns. Jag har inte testat på så många ännu, men en som står i min bokhylla är "Skrivsätt. Handbok för unga skrivare" av Sigbritt Ernald. Den innehåller tips på hur man skriver allt från noveller till porträtt, reportage och debattartiklar. Sannerligen användbart för den som gillar att skriva!
Andra tips på skrivaböcker är: - "Att skriva" av Stephen King - "Börja skriva" av Annika Nasiell och Maria Ström - "Skriva om och om igen" av Ylva Karlsson och Katarina Kuick
Har du författardrömmar? Har du läst någon bra "komma igång med att skriva"-bok?

2 kommentarer:

  1. Min dröm är att ge ut en bok, så att oavsett om den blir känd eller inte så har jag lämnat ett avtryck med något jag gillar :)
    Jag har länge funderat på att läsa en sådan där "komma igång med att skriva"-bok, men det har inte blivit av hittills. Men snart så ska det förhoppningsvis bli det :)

    SvaraRadera