6 februari 2011

Jag saknar dig, jag saknar dig

Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth

Tina och Cilla är enäggstvillingar. Så lika att många förväxlar dem. En dag, när de som vanligt är sena och får springa till bussen, hinner Tina över vägen före Cilla. Cilla hinner aldrig över vägen, istället blir hon påkörd, överkörd, och dör strax efter. Kvar lämnar hon Tina, och alla andra som stod henne mer eller mindre nära.
För Tina blir det särskilt svårt då hon påminner alla väldigt mycket om den döda tvillingsystern. De var varandras spegelbilder, och helt plötsligt finns det bara en tvilling. Hur överlever man det?

I en verklighetsbaserad historia berättar Peter Pohl vad Kinna Gieth, tvillingen som överlevde, berättat för honom. Genom brev, samtal och dikter har denna historia växt fram, om livet innan och efter andra maj, dagen då det ofattbara hände. Författaren berättar i tredje-person, men då och då, allt oftare ju längre in i historien man kommer, finns inslag av jag-form. Tanken bakom det är att visa processen med Tinas "läkning", som jag fått det förklarat för mig.
Jag saknar dig, jag saknar dig är en väldigt fin och berörande historia om sorgen som kan drabba, och hur svårt det är att gå vidare. För trots att det kan kännas som om livet är slut, som om det inte går att fortsätta leva då någon man älskar så mycket dör, så fortsätter vardagen. Det hemska i boken blir ännu hemskare när det handlar om tvillingar, lika som bär, och att bara den ena överlever.
Boken kommer även upp på biodukarna vintern 2011, och jag har hört att filmatiseringen ska vara riktigt bra!

Första meningen: "Nu är det april månad och hemma i Rosengården sitter två flickor, Cilla och Tina heter de."
Antal sidor: 271
Förlag: Rabén & Sjögren, tack för recex!
Betyg: 8/10

1 kommentar:

  1. Den är SÅ FIN! Läste boken för många, många, många år sedan och kommer fortfarande ihåg den, eftersom den grep tag i mig och lämnade ett oförglömligt minne inom mig. Kram Kim

    SvaraRadera