19 februari 2011

Författarporträttet: Peter Pohl

Dags för ett författarporträtt igen. Denna gången handlar det om Peter Pohl, en spännande författare till en mängd böcker! Peter Pohl föddes 1940 i Tyskland under pågående andra världskrig. Under kriget dog hans pappa, och då det var slut tog hans svenska mamma med honom till Sverige där han växte upp. Trots studier och olika arbeten har han hela tiden skrivit. På sin hemsida skriver han: "Jag intresserade mig redan som sexåring för att försöka hitta de exakt rätta orden för något jag ville berätta eller minnas. Det fanns mycket jag ville berätta, mycket jag bestämde mig för att aldrig glömma. Det var därför naturligt att skriva ner det eller skriva ner den fundering som vaknade när något hände. (...) Vad det än kallas, blev det väldigt mycket skrivet under årens lopp, för jag slutade aldrig med det där skrivandet." Idag är han 70 år och pensionerad från sitt läraryrke, men det hindrar honom inte från att skriva. Tvärtom kanske det är något han kan ägna mer tid åt nu, vilket resulterar i att han nu den 11 april kommer ut med sin trettionde bok; En vän som heter Mia Peter Pohls böcker (sorterade i åldersordning): 1. Janne, min vän 2. Regnbågen har bara åtta färger 3. Vi kallar honom Anna 4. Havet inom oss 5. Alltid den där Anette! 6. De Stora Penslarnas Lek 7. Medan regnbågen bleknar 8. Kan ingen hjälpa Anette? 9. Malins kung Gurra 10. Man har ett snärj 11. Glittras uppdrag 12. Jag saknar dig, jag saknar dig! 13. En röd sten till Carina 14. Vill dig 15. Vilja växa 16. När alla ljuger 17. Minns det 18. Men jag glömmer dig inte 19. Intet bortom det yttersta 20. Klara papper är ett måste 21. Tillsammans kan vi förändra världen 22. Man kan inte säga allt 23. Jag är kvar hos er 24. Tusen kulor 25. Sekten 26. Nu heter jag Nirak 27. Anton, jag gillar dig! 28. Berättelser från Sommarhemmet 29. Dig blir det aldrig något av 30. En vän som heter Mia (utkommer 11/4 2011) På hans hemsida finns mycket mer att läsa, och det är därifrån jag fått alla fakta. Där kan du även läst om om det spännande och annorlunda arbetet med Kinna Gieth, den överlevande systern i "Jag saknar dig jag saknar dig", bland annat.

2 kommentarer:

  1. Jag vill verkligen se Jag saknar dig jag saknar dig på film.

    Kul att du också gillade Tio saker jag hatar med mig själv förresten:)

    SvaraRadera
  2. SVAR: Ja, gud vilken tur du har! :)

    SvaraRadera