25 februari 2011

Frost

Frost av Maggie Stiefvater

Utanför Graces hus finns en skog med vargar. Ända sedan den dagen en av dem räddade livet på henne har hon iakttagit dem. Särskilt han med gula ögon. Sam heter han, han får vara människa några få månader per år då sommarvärmen håller honom vid liv, men när vintern kommer igen måste han återvända till sin vargkropp.
En dag attackeras en kille från skolan av vargar, och han dör. Hans förtvivlade far går tillsammans med några andra jägare ut i skogen för att en gång för alla göra sig av med vargarna. Detta för Grace och vargen Sam samman. Men vintern närmar sig...

Denna bok liknas vis Twilight- serien, och det kan jag hålla med om, fast denna bok har en varul huvudrollen, och det finns inte en enda blodtörstig vampyr omnämnd. Men devarma, spirande känslorna, en omöjlig kärlek och ett oundvikligt hot finns med, vilket förgyller hela boken. När man sätter blicken på första sidan är det svårt att släppa taget om bokstäverna och orden som berättar en historia man bara vill ha mer av. Dessutom slutar det så spännande att man inte kan göra annat än längta till nästa bok kommer ut!

Fösta meningen: "Jag minns att jag låg i snön, en liten röd fläck av kallnande värme, omgiven av vargar."
Antal sidor: 283
Förlag: B Wahlströms
Betyg: 8/10

Kolla in min fansite här: http://frostbitna.blogspot.com/

1 kommentar:

  1. Detta är en av mina absoluta favorit böcker! Jag bara älskar Sam och Grace.

    SvaraRadera