13 december 2011

Älskar- hatar

Älskar- hatar av Jenny Downham

Från baksidan:
Om någon skadar din syster så vill du hämnas, eller hur? Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärt brott och om han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur?
När Mikeys syster hävdar att en pojke har våldtagit henne så rämnar Mikeys värld. När Ellies bror beskylls för att ha begått brottet tappar Ellie fotfästet. När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar.

Jenny Downham kopplas snabbt till debuten Innan jag dör, som fick mycket beröm. Även hennes andra bok är läsvärd och levde upp till mina förväntningar. Det är ett spännande ämne som jag tidigare aldrig läst om, det finns en kamp som känns närvarande, som både Mikey och Ellie går igenom. Samtidigt svallar känslorna och det finns fina stunder även i det mest värdelösa.
Jag gillar den, men slutet gör mig besviken. Är man så bra som Jenny Downham faktiskt är, så kan man avsluta boken också!

Första meningen: Mikey kunde inte fatta att det här var hans liv.
Antal sidor: 353
Förlag: Brombergs, tack för recex!
Originaltitel: You Against Me
Betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar