20 december 2011

Gillade du... gillar du nog...

Hittar man en riktigt bra bok vill man ofta läsa den igen, eller hitta en liknande. Jag tänkte försöka ge dig några tips, hoppas att det är till hjälp! Har du andra förslag på böcker som passar bättre, så kommentera gärna!
- Tyckte du om "Min typ brorsa" av Johanna Lindbäck, kanske du kommer gilla "Det är så logiskt, alla fattar utom du" av Lisa Bjärbo.
Likheter: en tjej, en kille, en komplicerad kärlek. På ett väldigt fint och romantiskt vis.
Skillnader: Den första handlar om ny kärlek, i den andra har det pågått ett bra tag...
- Vill du ha fler av sommarkänslorna i Jenny Hans "Sommaren jag blev vacker" kan du testa Ann Brashares serie om Systrar i Jeans, som enligt mig är mycket bättre.
Likheter: Sommar, att växa upp, vänskap, killar.
Skillnader: Den andra är lite mer mogen, och handlar om fyra tjejers olika sommrar.
- Vill du ha ett "vuxnare" alternativ till Stephenie Meyers Twilight-serie, testa Deborah Harkness "Alla själars natt".
Likheter: Vampyrer, kärlek mellan stark vampyr och en svag människa.
Skillnader: Den andra innehåller demoner och själar, och är riktad till en lite äldre publik.
- Gillade du "Kaosteori eller nybörjarguide till livet" av Lia Hills borde du testa Jandy Nelsons "Himlen börjar här", som inte lär göra dig besviken.
Likheter: Någon nära har dött, får man älska någon annan då?
Skillnader: I den första förlorar en kille sin mamma, i den andra förlorar en tjej sin syster. Den andra är, enligt mig, mycket bättre.



Till de flesta av dessa boktips finns recensioner på bloggen. Använd sökrutan till vänster.

3 kommentarer:

  1. SV: Jaså! :D
    Det är den mässan jag är på varje år! :D
    Har vart på den sen jag föddes typ xD
    Den är jätte rolig! :)
    Jag och min kompis, Zozzo, som jag driver bloggen Bokzoem med, ska nog dit nästa år igen :)
    Många kramar<3
    //Emme

    SvaraRadera
  2. SV: Okey! :D
    Hur blir man medlem där? ^^

    SvaraRadera
  3. Har du läst Alla Själars natt?
    Jag skulle vilja veta om den är bra, och värd att ge en chans.. :P

    God Jul! :)
    Hoppas du får allt du önskat dig!
    Många juliga kramar,
    //Emme

    SvaraRadera