11 december 2011

Trejde advent: Ada om bokig bok

Denna söndag boktipsar Ada Wester som jobbar på Gilla böcker. Måste säga att hennes boktips gör mig väldigt nyfiken på boken... Såhär skriver Ada:

Jag skulle vilja tipsa om en av mina absoluta favoritböcker: Den trettonde historien av Diane Setterfield.
Den här är en sådan här bokig bok, som passar oss som gillar böcker lite för mycket.
Margaret arbetar i sin fars antikvariat (ni fattar ju redan här!) när hon får ett brev från Englands största författare, Vida Winter. Varje år ger Vida en lång intervju, i vilken hon berättat historien om sitt liv - men hon berättar olika historier varje år. Nu vill hon att Margaret ska skriva hennes biografi, den sanna historien. Och vilken historia sen!
Det här är en bok som direkt fångar in läsaren, och sen inte släpper taget. Förutom bokig är den spännande, vacker, sorglig och lätt magisk, men det som imponerar mest på mig ligger i formen. Det finns nämligen ett mysterium, och gåtan ligger i berättarperspektivet ... mer säger jag inte!
Lyckos er som inte har läst den än!

Med vänlig hälsning
Ada Wester


P.s. Klicka här för att komma till min tävling!

2 kommentarer:

  1. Han velat läsa den väldigt länge. Känns som att jag borde ta tag i det nu. Kul grej förresten att be andra tipsa om böcker :D

    SvaraRadera
  2. Helt underbar bok! Spänning, sentimentalitet utan att bli kladdigt och en stor portion "Whutering heights-känsla"! Som sagt, lyllos er som inte redan läst den!

    SvaraRadera