30 december 2011

De som går igen

De som går igen av Marcus Sedgwick

Peter och hans far Tomas har flyttat runt hela sitt liv. De jobbar som vedhuggare och bosätter sig utanför en by, men drar snart vidare. Nu har de kommit till Chust, och stannat ett helt år. Då, när vintern intar byn, börjar mystiska saker hända. Folk mördas på konstiga vis, och döda går igen.
De som går igen skulle kunna vara en bok på flera hundra sidor, men historien komprimeras till knappt 200. Det gör att jag orkar läsa boken, som inte alls tillhör den genre jag vanligtvis håller mig till. Detta är en skräckfantasy som biter tag i läsaren. Man hinner inte lära känna personerna särskilt mycket, men det räcker för mig. En bra "mellanbok" som passar att läsa för den som inte är särskilt lättskrämd såhär på årets mörkaste månad...

Första meningen: Det finns ett land bortom skogarna.
Antal sidor: 198
Förlag: B Wahlströms
Originaltitel: My Swordhand Is Singing
Betyg: 6/10

2 kommentarer:

  1. Åh! Man tackar för tipset- det där tilltalar mig direkt! Gott Nytt 2012!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte faktiskt att den här boken var rätt tråkig, läste inte ens ut den.. Gott nytt år! :)

    SvaraRadera