2 maj 2014

Divergent - filmrecension

På premiärdagen var jag och en kompis på Divergent! Jag har sett fram emot att se filmen sedan jag läste boken (läs gärna bokrecensionen först om du inte vet vad boken handlar om) för någon månad sedan, min kollega hade dock inte hört alls mycket om vare sig filmen eller boken. Bara att den skulle vara lik Hungergames.

Jag kommer inte ihåg boken i detalj, men filmen känns väldigt boktrogen! Jag funderar över vissa detaljer som verkar ”filmiska” (någon som vill diskutera detta?). Annars tycker jag att de gjort ett väldigt bra jobb med att göra boken till film. Karaktärerna känns verklighetstrogna, De tappra liknar väldigt mycket den bild jag fick av dem i boken. Däremot lägg väldigt lite fokus vid relationerna som beskrivs i boken. I filmen handlar det mest om Tris och Four, men i boken finns många fler människor mycket mer. En annan sak jag stör mig på är att Tris förmodligen fått instruktioner om att se läcker, snygg och lockande ut ibland. Väldigt frustrerande vissa scener! Filmen är full av äventyr, action och rivalitet, men även kärlek, vänskap och saknad.

Regissören Neil Burger har gjort ett väldigt bra jobb, men det känns dock som att det saknas något. Jämförelserna med Hungergames är oundvikliga, och därför borde regissören tänkt ännu mer på att locka och fånga publiken. Jag hängde inte helt med i slutet, även om jag läst boken. Där händer allt snabbt och sedan lämnas det snabbt. Jag gillade boken och fick ett väldigt bra intryck av bion, men den fastnade inte riktigt. Hungergames gjorde det.

I vissa fartfyllda scener upplevde jag kameraperspektivet för närgånget, vilket gjorde det svårt att hänga med i vem som slog vem osv. Överlag tycker jag dock att det var väldigt bra bild, ljus och ljud (vilket säkert biosalongen bidrar till). Musiken stärker filmen väldigt bra. Den är välanpassad, modern och peppande. Den gör att jag kommer närmre karaktärerna och ger en känsla av att jag också är med.

I bioreklamen innan filmen visades trailern för The fault in out stars, som har biopreimär i juni. Där spelas huvudpersonerna Hazel och Gus av samma skådespelare som Tris och hennes bror Caleb i Divergent. Att först se dem som älskare i en trailer, och sedan se dem som syskon i en film, var ganska konstigt. Men jag tror det blir konstigare att se dem (igen) som älskare i nästa film.

Trots vissa missnöjda delar, så vill jag ändå rekommendera filmen. Den är bra, men jag rekommenderar att läsa boken först. Så klart. ;)