12 maj 2014

Smart äventyr går rakt på

När Leo blev uppäten av John Fardell

”En dag när Leo och hans storasyster Sara var ute i skogen tillsammans var det tyvärr så att Leo blev uppäten av en glufsare.”

Så lyder första meningen, och med de tillhörande bilderna bestämmer jag mig för att jag älskar boken. Berättelsen är rätt på, inga inlindade beskrivningar eller ord, inga onödiga transportsträckor. Med få ord berättas en rapp historia med mycket innehåll. Det ger spänning, även för en vuxen läsare, och oväntade händelser dyker ständigt upp.

Bilderna är små, stora och många. De är fint och enkelt målade, och berättar historien väldigt bra. För målgruppen är det en spännande bok som inte är särskilt förutsägbar. Den kan bli uppskattad av barn, men även av vuxna. Något annat jag gillar är att storasyster Sara är en cool, uppfinningsrik tjej, inte typisk ”tjejig”.

Sedan jag fick denna bok för två år sedan har jag läst den för en hel del. Bland dem finns många i min egen ålder, som också gillat den. Sammanfattningsvis är detta en rolig, smart, spännande bok som jag definitivt kommer att ta fram nästa gång jag får småbarnsbesök!

Första meningen: ”En dag när Leo och hans storasyster Sara var ute i skogen tillsammans var det tyvärr så att Leo blev uppäten av en glufsare.”
Antal sidor: ca 24
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Utgivningsår: 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar