20 maj 2014

För sökande, drömmande läsare

Alkemisten av Paulo Coelho

Den andalusiske herdepojken Santiago drömmer om att följa sin dröm att hitta en dyrbar skatt. Han lämnar sin fårhjord och reser över till norra Afrika för att ta sig genom öken till pyramiderna. Han möter på människor som lämnar spår, och inser att det inte alltid är det ibland kan vara ganska svårt och komplicerat att att följa sin dröm.

Denna bok fångade mig ganska snabbt i sitt grepp och det kändes som att jag blev bunden vid den, eller mitt i den. Det är en oändlig historia, både vidsträckt och nära, väldigt bra skriven, mycket bra innehåll. Det som för berättelsen framåt är mestadels ganska enkel. Ibland kommer djupare passager med konversationer eller tankar, det gör boken till något mer än bara en skönlitterär text.

Jag har tidigare läst författarens Alef, och förstod mig inte alls på vad han ville komma fram till. Han som tipsade mig om denna bok skrev "tror man behöver hitta en nyckel för att hans böcker ska komma nära", och med nya ögon uppskattade jag Alkemisten desto mer.

Boken kan tolkas som ett andligt sökande efter något mer, något i denna värld som kanske står över denna värld. Gud, om man vill, någon eller något annat om man hellre vill det. Alkemisten handlar om ett sökande efter frid och att leva sina drömmar. Den gör inte anspråk på att ha svart-vita svar, utan vill uppmuntra oss att söka och drömma. Den har ett fint, tänkvärt budskap och lämnar spår i mig. Rekommenderas för den sökande eller den som vill ha en riktigt bra berättelse.

Första meningen: Alkemisten tog upp en bok som någon i karavanen hade haft med sig.
Antal sidor: 186
Förlag: Bazar, tack för recex!
Utgivningsår: 2002
Originaltitel: O Alquimista, 1988

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar