10 maj 2014

Tveksam trilogiavslutning

Revolt av Suzanne Collins
Spoilervarning! Detta är sista delen i en trilogi. Har du inte läst Hungerspelen eller Fatta eld, läs om dem först!

Rebellernas uppror är ett faktum, och Katniss är räddad undan regimen. Däremot är Peeta tillfångatagen och Katniss hemdistrikt ligger i ruiner. Hur ska livet nu gå vidare? Vad händer med Härmskrikan i rebellernas händer?

Trilogin avslutas, är det möjligt att inte ha höga förväntningar? Vissa delar av boken tänkte jag "å, vad bra detta är" och sträckläste. I en tredje bok fördjupas intrycken och kunskapen om olika karaktärer, och även om Panem och hur allt fungerar i landet. Det är svårt att inte få det förutsägbart, men Collins lyckas på en hel del bitar. Det uppskattar jag!

Under större delar av boken kände jag mig dock besviken och tveksam. Collins skriver fortfarande bra och får mig att fastna, trots att berättelsen innehåller mycket död och är ganska komplicerad då Katniss har svårt att lita på någon alls (kanske även sig själv). Men, det händer mycket hela tiden. Det är ständigt olika uppror och diskussioner där tilliten verkar liten. Jag hinner tröttna på den ständiga action som inte når ända fram någon gång. Kanske hade jag förväntat mig förutsägbarhet och romantik, en fredlig lösning och ett lyckligare slut. Kanske var det bristen på detta som gjorde mig besviken, å andra sidan hade jag inte gillat ett gullelyckligt slut heller...

Jag kommer se fram emot filmen och minnas denna trilogi som härliga lässtunder, för visst är det riktigt bra, men jag känner mig ändå besviken på trilogins avslutning.

Första meningen: Jag stirrar ner på mina skor och ser ett tunt lager av aska landa på det slitna lädret.
Antal sidor: 329
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Utgivningsår: 2010
Originaltitel: Mockingjay, 2010

1 kommentar:

  1. När jag först läste Revolt var jag också lite tveksam över det något hastiga slutet, men nu har det fått smälta x antal månader och jag känner bara att ååååh vad bra hela trilogin är!

    SvaraRadera