4 maj 2014

Vegetarianens ABC

Vegetariska kokboken

”Jaså, du är vegetarian… Vad ska vi hitta på åt dig då?” Som vegetarian möter jag ofta skeptiska frågor om det finns något jag kan äta. Självklart finns det massor jag kan äta! Detta visar Inga-Britta Sundqvist i sin nu utökade och reviderade upplaga av den vegetariska kokboken.

Texten på framsidan skryter med över 500 recept för de som äter RAW-food, lakto- eller lakto-ovo-vegetariskt, eller vegankost. Av dessa 500 recept är dock en stor del tillbehör eller samma rätt i olika versioner. Däremot finns det många olika sorters rätter. Smårätter, sallader, pajer, grytor, ungsrätter, grillat, wokat och mellanmål är några av dessa. För de lite festligare tillfällena står fem bufféer med olika teman. Många vegetariska recept innehåller många ingredienser, men tillagningsförklaringarna inbjuder till eget tänkande och version efter vad årstiden, plånboken och kylskåpet erbjuder.

Boken inleds med cirka 130 sidor fakta om vegetarisk kost, vad man bör tänka på, vad man kan använda sig av i växtriket, om miljö, samt näringslära och måltidsplaneringar. Eftersom idén till boken kom efter en studiecirkel för vegetarisk mat, finns det studieplaner om fler vill testa på detta.

På 350 sidor hinner det mesta stå, men något jag saknar är bilder! Att laga mat är inte ett av mina största intressen, därför går jag mycket på bilder av mat innan jag bestämmer mig för vad jag ska laga. Visst finns det flera, inspirerande kort på läckra måltider, och det är de rätter jag väljer att laga, men resten av recepten faller lätt i glömska när de bara beskrivs bokstavligen. Fler bilder hade gett mer inspiration, och författaren hade lätt kunnat visa fler rätter, och på så sätt inspirerat mer.

Jag har inte hunnit läsa igenom hela boken, men jag kommer att ta med mig och läsa när jag undrar över något, och såklart när jag tröttnat på de rätter jag brukar laga. Redan nu kan jag rekommendera sesampanerade kikärtsnuggets och ost- och spenatfyllda pastarullar. Annat som lockar är pitabröd med falafel och hummus, samt något av de bröd och knäckebröd som finns med. Vegetariska kokböcker växer inte på träd, och i denna bok finns det mycket nyttigt att hämta. Att jag blir inspirerad av att laga mat när jag tittar på bilderna och läser denna kokbok är ett väldigt bra betyg.

Första receptet: Jordgubbssallad med ädelost.
Antal sidor: 352
Förlag: Ica Bokförlag, tack för recex!
Utgivningsår: 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar