22 juli 2018

Barnradions bokpris

Sommarlov och sommarläsning. För ett särskilt gäng barn blir det här ett större uppdrag, nämligen för dem som är i med i årets jury för Barnradions bokpris (tidigare Barnens romanpris)! Fem femte- och sjätteklassare från Rosengårdsskolan i Malmö kommer läsa de nominerade böckerna under sommaren, för att sedan diskutera dem i radio. Jag har inte lyssnat tidigare, men tror det kan bli intressant att höra barnen diskutera böckerna.

Under läslovet, mellan den 29 oktober och 2 november, får varje bok ett eget program. Det sänds i P4 klockan 10:03. På söndagen är det sedan dags att avslöja vinnaren.

De nominerade böckerna är:
* Comedy queen av Jenny Jägerfeld, Rabén & Sjögren
* Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting, Natur & Kultur (läs min recension här) 
* Risulven risulven av Nina Ivarsson, Rabén & Sjögren 
* Ella och Youtube-paniken av Linda Skugge, Girl:It (verkar bara gå att få tag i om en är medlem i Girl:It) 
* Pojken i paddan och jag av Jonatan Järvi, Hippo Bokförlag

Jag har bara läst Vi kommer snart hem igen och tycker den är värd en nominering och samtal. Jag är sugen på att läsa i alla fall Jägerfelds bok också.

Har du läst någon av böckerna?

2 kommentarer:

  1. Jag har läst Vi kommer snart hem igen och Comedy Queen. Tycker båda är jättebra och värda en nominering!

    SvaraRadera