12 juli 2018

Reader problems booktag

Som boknörd finns det ett antal angenäma i-landsproblem. För ett tag sedan hittade jag en booktag hos Agnes bokblogg som handlar om precis det där.

Du har 20 000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vilken du ska läsa?
Först av allt skulle jag gallra, hehe! Sedan skulle jag leta upp en jag verkligen vill läsa, något jag känner för just då. 

Du är halvvägs genom en bok och du känner att den inte är för dig. Ger du upp eller fortsätter?
För några år sedan gav jag i princip aldrig upp en bok, nu tänker jag "livet är för kort för att läsa dåliga böcker", det finns ju många oupptäckta pärlor att ta tag i istället.
 
Du har inte klarat ditt Goodreads-mål för året och det är en dag kvar till nyår, läser du ikapp eller struntar du i det?  Eftersom jag gillar att ha kontroll hade jag sett det där "problemet" tidigare och kanske börjat läsa ikapp tidigare. Om det bara saknades några få böcker skulle jag nog ta tag i några snabbläsa böcker, men om det saknades många för att nå målet skulle jag nog strunta i det. 

Omslagets design byts ut mitt under en serie, hur hanterar du det?
Tråkigt, konstigt, osmakligt! Men inte mycket att göra åt... 

Du läser en hypad bok som du inte alls gillar. Vem pratar du med? 
Vräker ur mig lite åt min man, men sen blir det bloggen och bloggläsarna. 

Du börjar gråta offentligt pga. en bok. Vad gör du?
Det händer mycket sällan, men jag skulle nog ta en paus och torka tårarna. Sen skulle jag nog vända mig bort från offentligheten och fortsätta läsa om känslorna vill det. 

Uppföljaren till en bok kommer ut i butik men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om den första boken?
Försöker klura ut det genom min eller någon annans recension, eller så skummar jag de senaste sidorna i föregående bok. Jag läser med största sannolikhet inte om första boken. 

Du vill inte låna ut dina böcker, hur säger du nej på ett trevligt sätt? 
Jag skulle nog säga något om att jag är väldigt rädd om den. 

Hur kommer du över en lässvacka? 
Läser korta böcker eller någon ny genre. 

Hur länge står en bok i din bokhylla innan den blir läst? 
Recensionsexemplar försöker jag läsa snabbt. De hamnar (oftast) inte i bokhyllan innan jag läst dem. De böcker som stått olästa längst i hyllan har stått där några år...

2 kommentarer:

  1. jag har bara 990 olästa böcker i min bokhylla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, hjälp! Varför så många olästa? Har du något system för att veta att det är 990 stycken? :)

      Radera