8 juli 2018

Idag är allt

av Nicola Yoon

Natasha och hennes familj ska utvisas till Jamaica. Det är deras sista dag i USA. Eftersom Natasha tycker beslutet är orättvist gör hon ett sista försök för att försöka ändra på det. Samma dag ska Daniel på intervju inför sin collegeansökan. Eller, föräldrarnas collegeansökan. För vill han verkligen det de vill? Har han egentligen något val? Natasha och Daniel träffas av en händelse och kanske är det så att det är meningen. Eller inte alls.

Nicola Yoon debuterade med Ingenting och allting som blivit filmatiserad. Jag gillade boken och var därför nyfiken på författarens andra bok, som dessutom lockade med handlingen om utvisningsbeslutet. Dessvärre hade jag svårt att komma in i boken eller fastna för utsvävningarna kring olika ämnen som huvudpersonerna pratar om. Dessutom tycker jag att det händer alldeles för mycket under den enda dag boken utspelar sig. Det blir inte realistiskt utan drömskt tillrättalagt. Å andra sidan sträckläste jag stora delar av boken och levde mig in i dialogen. Huvudpersonerna turas om att berätta och de funderar kring många olika saker. Det som lett fram till utvisningsbeslutet blandas med Daniels spretande tankar om vad han egentligen vill och borde och om det finns något val. När de två träffas funderar de mycket kring livet och känslor och en del av detta får plats i egna kapitel som någon slags utsvävning. Det är inget som tilltalar mig, men det filosofiska tilltalar säkert andra.

Det sägs vara svårt att som författare skriva sin andra bok. Tyvärr tycker jag att det stämmer i Yoons fall. Boken är bra, men lever inte riktigt upp till debuten. Jag är dock fortfarande intresserad av författaren, så om hon ger ut en tredje bok kommer jag förmodligen vilja läsa den.

Första meningen: Carl Sagan sa att om man vill baka en äppelpaj från grunden, så måste man först uppfinna universum.
Antal sidor:  334
Förlag: Bonnier Carlsen, 2017
Originaltitel: The Sun Is Also a Star, 2016
Översättare: Ylva Stålmarck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar