29 augusti 2010

Deluxe 3: Avund


Deluxe 3: Avund av Anna Godbersen
OBS! Om du tänkt läsa första och andra delen bör du inte läsa denna recension! Läs dem, det rekommenderar jag!

För tredje gången är vi tillbaka på Manhattan år 1900 bland prasslande kjolar, hårdspända korsetter och mer rivalitet och avund än någonsin. Elizabeth Holland är tillbaka och alla förväntar sig att hon ska återta platsen som den fina societetsdam hon tidigare var. Men saknaden av Will Keller är för stor för att hon ska orka med något alls.
Henry och Penelope Schoonmaker verkar vara societetens lyckligaste par, medan Henry ångrar giftermålet mer än någonsin; det är ju Diana han älskar!
Carolina Broad tar för sig, men är medveten om ett litet snedsteg kan gör att hon faller tillbaka till platsen hon egentligen hör hemma i.

Jag har läst flera recensioner som säger att denna bok är en dålig fortsättning på de två första böckerna, men jag tycker tvärtom att denna bok är den bästa! Egentligen är det ganska töntigt, med så ytliga problem.
Jag jag gillar blandningen av historia, kjolprassel och rivalitet. Man känner människorna det handlar om, fast å andra sidan kan det vara ganska förutsägbart ibland. Men lever man sig bara in i vad som händer så glömmer man det snart.

Första meningen: För en viss sorts flicka i New York är det viktiggt att allting ligger på sin rätta plats.
Antal sidor: 399
Boken i en mening: Tredje boken i serien bjuder på ännu mer rivalitet, avund, fina klänningar och kärlek blandat med fasan för ett felsteg som kan betyda slutet.
Andra böcker i serien: Deluxe, Deluxe 2: Rivaler
Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar