16 augusti 2010

En andra chans


En andra chans av Anne Cassidy
Sex år har gått sedan det hemska mordet vid Berwick Waters i närheten av Norwich. Allmänheten undrar fortfarande vad det egentligen var som hände, och hur det kommer att bli när den nu sextonårige mördaren ska släppas ut i friheten. Borde man verkligen släppa henne så tidigt? Är det rätt för föräldrarna till flickan som mördats?
Alice Tully vet precis vad som hände i skogen vid vattnet för sex år sedan. Hon var själv där. Men hon försöker leva ett normalt liv med kompisar, kille, jobb.
Vem är mördaren? Vem är den mördade flickan, och varför mördar ett barn sin kompis?

Detta är en väldigt fin bok, Anne Cassidy skriver väldigt bra, på ett sätt som gör att man vill läsa mer. Dels får man följa med Alice Tully i hennes försök att leva som andra tonåringar, men författaren ger oss även inblickar i det omtalade mordet och vad som hände i mördarens ostabila liv. Många frågor som allmänheten i boken bär på, finns även i min hjärna när jag läser, och det hela gör boken riktigt spännande!
Fantastisk läsning ur en mördares perspektiv, för att försöka förstå vad som kan gå snett när man gör något näst intill oförlåtligt.
Utmanande, spännande, sorglig, romantisk, hemsk, minnesvärd, massor av frågor som: rätt/fel, bra/dåligt, ond/god. En bok för både tjejer och killar, ung som gammal. En bok jag verkligen rekommenderar!

Första meningen: Alla spanade efter Jennifer Jones.
Antal sidor: 302
Boken i en mening: Fin bok om en mörk hemlighet som ligger i startgroparna för en stor skräll.
Andra böcker av författaren: Glöm mig inte, Besatt
Betyg: 10/10

1 kommentar:

  1. Har länge spanat på den här boken och velat läsa den, men det har inte blivit av helt enkelt. Men efter att ha fått höra din recension tror jag nog att jag ska läsa den snart!

    Tack!, vad kul att du gillar min blogg! :) Din är också jättefin/bra!

    SvaraRadera