16 augusti 2010

Författarporträttet: Lisa Bjärbo

Augusti månads författare är trettioåriga Lisa Bjärbo, född i Växjö, bosatt i Stockholm. Lisas senaste bok, och första ungdomsbok, heter Det är så logiskt, alla fattar utom du (klicka på titeln så kommer du till min recension), men innan den underbara boken har hon hunnit skriva inte mindre än tre barnböcker med namnen: Pinsamt!, Människan, kroppen och knoppen och Stora syndboken. Just nu skriver hon på sin andra ungdomsbok, som jag väntar spänt på! Förutom att skriva är hon också journalist och bloggare på sin egen blogg och en barnbokblogg. Dessutom börjar hon till höstterminen som redaktör på Rabén & Sjögren!  Jag gjorde en intervju med Lisa Bjärbo för att göra detta författarportätt bättre, och här är ett utdrag (lite redigerat) från intervjun: Vad inspirerar dig till att skriva? - Jag blir väldigt inspirerad när jag läser bra böcker, eller ser en bra film. När jag skrev "Det är så logiskt, alla fattar utom du" var jag också väldigt inspirerad av musik. Titeln är ett citat från Säkerts! låt "Någon gång måste du bli själv" och dels gillar jag verkligen den låten, dels handlar den om nästan exakt samma sak som boken gör. Jag tänkte lite att min ena huvudperson Johan var lite grann som killen i filmen Juno. Båda två springer väldigt ofta, och är lite halvtöntiga på ytan men finaste killarna inuti. Har du några tips till ungdomar med författardrömmar? - Det bästa tipset är nog att skriva mycket. Det spelar inte så stor roll VAD man skriver tror jag, men jag är rätt säker på att det är bra om man övar sig mycket och ofta. Till exempel genom att skriva en blogg eller en dagbok. Och så ska man inte ge upp! Det är rätt jobbigt och svårt att skriva en hel bok, och jättemånga gånger under tiden jag skrev ville jag bara radera allt jag hade skrivit för att jag aldrig blev klar, eller för att jag tyckte att det aldrig blev bra. Vad glad jag är nu att jag inte gjorde det! Hur fick du idén till Det är så logiskt alla fattar utom du? - …sedan satte jag mig ner och tänkte på vad jag ville att den skulle handla om. Då kom jag fram till att jag ville att den skulle handla om vanliga ungdomar (inga vampyrer eller magiska förmågor) med vanliga problem (inte total misär, utan mer vardagliga grejer, sådant som nästan alla är med om någon gång) och att man skulle bli ganska glad av att läsa den. Och så ville jag skriva vartannat kapitel ur en killes synvinkel, och vartannat ur en tjejs. Det var väldigt kul att skriva så, för så fort man tröttnade lite på den ena huvudpersonen kunde man växla och skriva om den andra. Var det svårt att få boken utgiven? - Nej, jag hade verkligen en extremt lyxig situation när det gällde utgivningen. Det var en förläggare på Rabén & Sjögren som kontaktade mig för att hon hade läst min blogg och gillade hur jag skrev och föreslog att jag skulle försöka skriva en ungdomsbok. När jag hade skrivit ungefär en tredjedel av boken skickade jag den till henne, och lät henne läsa. Hon gillade det jag hade skrivit, och så fick jag skriva på kontrakt för att boken skulle ges ut när den var klar. När jag hör historier om folk som skickat sina manus till en massa olika förlag och blivit refuserade en massa gånger innan deras böcker getts ut blir jag först helt sjukt imponerad av dem, för att de inte gav upp på vägen. Sedan skäms jag nästan lite för att det gick så lätt för mig. Vad läste du som tonåring? Jag läste allt möjligt, och jag läste nästan hela tiden. Mina två favoritböcker när jag var tonåring var Peter Pohls "Jag saknar dig, jag saknar dig" och Mats Wahls "Vinterviken". Jag har nog läst dem nästan tio gånger var. All fakta överst, och även bilderna kommer härifrån, och även härifrån Intervjun gjorde jag själv med Lisa Bjärbo (meddela först om du av någon anledning vill kopiera den!)

1 kommentar: