18 augusti 2010

När kalla nätter plågar mig med minnet av hur det var


När kallar nätter plågar mig med minnet av hur det var av Jessica Andersson och Lena Katarina Swanberg

Det här är berättelsen om Jessica Andersson. En berättelse som handlar om vad som hände innan Jessica blev en hyllad och välkänd schlagerdrottning. Om hur det var att vara med i Fame Factory, vinna melodifestivalen, skriva på ettårs kontrakt med ett dansbandsgäng, och föda sitt första barn under samma år, samtidigt som hon försökte leva ett ”normalt” liv med sin man och sina barndomsminnen.
Jessica och hennes fyra syskon växte upp med en alkoholiserad mamma och hennes många olika våldsamma män. De bodde till och från i olika fosterhem, medan de ändå försökte hålla koll på sin mamma som åkte mellan fängelse, olika behandlingshem och den lägenhet hon för tillfället bodde i.

Detta är en stark berättelse ur en drabbad människas liv. Jessica berättar hur det var när socialtjänsten inte verkade bry sig, hur det var att inse att hennes familj inte var som alla andra familjer, och hur man orkar, eller inte orkar, att leva med en mamma som har grova alkoholproblem och en pojkvän som är väldigt våldsam som onykter.

Boken känns inte helt genomarbetad eller välskriven, och ibland blir det lite rörigt i tidsuppfattningen, men många gånger är det svårt att förstå att det är en verklig berättelse, och att det finns så många som inte bryr sig ett dugg, trots att de vet att barnen framför sig är i stort behov av hjälp.

Tredje delen av boken handlar om Jessicas vuxna liv, om hur det kom sig att hon hamnade i Fame Factory, trots att hon väntade barn, hur hon kom med i Melodifestivalen och helt otippat vann, hennes andra projekt och förhållandet till maken Jonas. Intressant läsning, och inte alls lika glassigt som ett artistliv annars kan tyckas vara.

Jessica har skildrat sitt liv på ett öppet sätt, och blottar nästan hela sig själv i denna utmanande, intressanta självbiografi.

Första meningen: ”En upplevd sanning är som bekant inte nödvändigtvis samma sak som allas sanning- särskilt inte när det handlar om barndomsminnen.”
Antal sidor: 223
Boken i en mening: En utmanande, intressant självbiografi om ett ämne som oftast trycks undan.
Betyg: 7/10

4 kommentarer:

  1. svar; å, ja verkligen en härlig helg. Känner mig så välsignad:) Gud är så god!

    Åh, ja vad roligt det ska bli att träffa dig! Det ser jag verkligen fram emot! Snart åker jag till Jönköping. 10 mil i bil. Hehehe.. :)

    Vilken bra blogg du har! vilken bra bloggidé! Det märks att du är bra på att skriva:) Ses! KRAM

    SvaraRadera
  2. Sv: Du har en poäng som i att "Du är sannerligen jobbig"? Höhö, nej då. Det är väl bara att fortsätta jobba på det, antar jag. Idag kom jag över ett mycket trevligt citat som lyder: "Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönast där du vattnar det". Mycket kloka ord, i min mening. :)

    SvaraRadera
  3. SVAR: Jag har läst I taket lyser stjärnorna men jag tyckte inte om den. Den var långtråkig och blablabla..... typ... jag vet inte riktigt, det var längesen jag läste den..

    SvaraRadera