4 augusti 2010

Sputnikälskling


Sputnikälskling av Haruki Murakami
Berättaren, läraren K, tar oss med på en resa utöver den vanliga. Det handlar inte om att resa jorden runt, utan om att hitta rätt. K berättar om sin hemliga kärlek Sumire, 22 år, som vill veta allt om en sak, om hon väl börjat fundera över det. Hon är också förälskad i Myu, en flera år äldre affärskvinna som tappat förmågan att älska. Efter att Myu tagit fel mellan Sumires favoritförfattare Jack Kerouac och ”sputnik” istället för ”beatnik”, får Myu smeknamnet sputnikälskling.
En natt ringer Myu från en ö i Grekland och säger att Sumire är spårlöst försvunnen. Lärare K kallas dit för att leta efter henne, men vart ska han börja? Lever hon fortfarande? Har hon fallit ner i en brunn? Eller är hon ens kvar i denna dimension?

Detta är en ganska konstig bok, egentligen. Den är skriven, och utspelar sig, i Japan, men det är inte det som är konstigt. Boken är väldigt välskriven och underhållande på ett sådant sätt att läsare måste fundera med Sumire och K. Den är intressant skriven, och att Sumire blir kär, och att det råkar vara i en kvinna, är helt självklart. Det finns andra saker som idag skulle ses som konstiga, onormala, som beskrivs som helt vanliga händelser i denna bok. Det är lite spännande.
Jag har hört att Murakami skrivit bättre böcker än denna, men jag gillar den ändå ganska mycket. Konstig, men intressant välskriven!

Första meningen: ”Den vår Sumire var 22 år gammal blev hon kär för första gången i sitt liv.”
Antal sidor: 286
Boken i en mening: Trots att boken är lite konstig är det en spännande historia från andra sidan jordklotet, vilket gör min läslust ännu större!
Andra böcker av författaren: Kafka på stranden, Fågeln som vrider upp världen, Vad jag pratar om när jag pratar om löpning, Norweigan wood
Betyg: 9/10

1 kommentar:

  1. Gud vad nyfiken jag blev på den boken! Nu måste jag läsa den!! :)

    SvaraRadera