2 augusti 2010

-Intervju med Johanna Lindbäck-

Eftersom att Johanna Lindbäck var juli månads författare gjorde jag en liten intervju med henne. Här får ni frågorna och svaren:

- Vad inspirerar dig att skriva?Allt möjligt, verkligen. Sånt jag är med om, vill vara med om, hör, böcker jag läser, filmer. Rubb och stubb!

- Hur fick du idén till ”Saker som aldrig händer”? Hur tänkte du när du skrev den?Den handlar om två killar som bor i en by, Björsbyn, nära där jag växte upp och jag har sett de där husen - som jag tänker att de bor i - så länge. De ligger lite off. Så kanske var det just husen som puffade igång historien och att jag började fantisera ihop vilka som skulle vara där, jag vet inte. Det är svårt att säga.

Och titeln bara kom på samma sätt. Jag hade skrivit kanske halva boken och det var dags att bestämma titel eftersom förlaget måste börja jobba med den, så jag och min förläggare satt på varsitt håll och spånade. Vi hade olika förslag men det här (som var mitt) kändes klockrent direkt.

- Hur lång tid tar det att skriva en bok, ungefär?Ungefär ett år, hittills. Från start till tryckt färdig bok.

- Vad läste du som tonåring?
Åh, jag minns inte! Jag har försökt komma ihåg, men det är svårt. Jag läste mycket, och jag tror att jag blandade vanliga ungdomsböcker med vuxenböcker (en del såna som jag läste alldeles för tidigt, fattade inte vad de gick ut på). Läste många klassiker också som Kulla-Gulla, Kitty, Wahlströms röda och gröna ryggar-serier, Anne på Grönkulla, Lilla huset på prärien, etc.


Författarporträttet jag gjorde hittar ni här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar