11 augusti 2011

Blod

Blod  av Åsa Anderberg Strollo
När fjortonåriga Ida av misstag råkar se ett brev på sin mammas skrivbord vänds allt upp och ner. Författaren till brevet, en för Ida okänd man, tror sig vara hennes biologiska pappa. Tillsammans med sina vänner Julia och Nisa försöker hon få reda på sanningen, samtidigt som hon grubblar allt mer över det här med klimatförändringarna som gör sig uppmärksammade under hösten. Inget är som det ska, hur tar man sig då vidare?

Jag var först lite skeptisk till den här boken, men ämnet fängslade mig. Det känns aktuellt, och att väva in det tillsammans med tankar om klimatförändringar och hur vi bör göra med det, visade sig vara ett riktigt intressant koncept som jag faktistk fastnade för till slut. Karaktärerna känns relevanta, konflikterna likaså, och när jag nu läst hela boken är jag beredd att tycka om den mer än vad jag förväntat mig. Alltid lika roligt med en sådan överraskning!


Första meningen: "Hon vet vad hon måste göra, ändå har hon dragit ut på det i tre långa veckor."
Antal sidor: 234
Förlag: Alfabeta
Betyg: 7/10
Mer av författaren: "Bryta om" och "Hoppas" som kommer ut i september

Läs om författaren och en intervju med henne här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar