7 augusti 2011

Med en man i huvudrollen, del 1

I bokvärlden diskuteras det en hel del om begrepp som "killböcker" och "tjejböcker". Jag tycker att det är ganska tråkigt att det ska delas upp sådär. Jag kollade igenom böckerna jag recenserat här på bloggen, och kom fram till att jag läst flera böcker som skulle kunna kallas "killböcker". Dessutom är flera av dem placerade under fliken "Sofies favoriter". Jag väljer att presentera följande tips som böcker med en manlig huvudroll, alltså inte som "killböcker", för både tjejer och killar kan läsa dessa. Det blir dessutom två delar


Böckerna om Arn har filmatiserats, då med Joakim Nätterqvist i huvudrollen. Vill du läsa böckerna bakom filmerna heter första delen "Vägen till Jerusalem", och är det Jan Guillou som är författaren. Min recension hittar du här.
En av mina personliga favoriter är "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón. Det är en hyllning till böcker och det läsande folket, samtidigt som man får följa Daniel genom ett hissnande äventyr i Barcelona. Riktigt bra! Recension

"Vad min flickvän inte vet" är uppföljaren till "Vad mina vänner inte vet", båda skrivna av Sonya Sones. I första boken får vi följa med Sophie, och i andra delen Murphy. För att inte spoila för mycket bör du nog läsa första delen först. "Vad mina vänner inte vet"    "Vad min flickvän inte vet"
"Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket" går en hel del emot normerna. Redan titeln kan betraktas som "tjejig", och hela boken spriar av känslor kring en av de första kärlekarna. Sådant här behöver ju killar också läsa! Dessutom finns en fortsättning, som jag dock inte läst.


"Var är Alaska?" är ännu en av mina favoriter, och innehåller en upprorisk tonårstid, känslor, kärlek, vänskap, skola och allt där emellan. Den är både rolig och ger läsaren något att fundera på, samtidigt som den är sorglig och fin. Läs den!

2 kommentarer:

  1. Blir också störd på begreppet tjej och kill-böcker. Varför kan det inte bara finnas böcker och sedan finns det olika böcker som olika individer gillar.. ? :D

    SvaraRadera
  2. Sanna, jag håller som sagt med dig! Jag upptäckte att flera av de "killböcker" jag nu radat upp (och som kommer i andra delen) är bland mina favoriter, så det säger ju en del om att det bara är dumt snack att dela upp böckerna!

    SvaraRadera