5 augusti 2011

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning  av Emmy Ambrahamson

"#234 Acceptera att äldre och för omvärlden helt obekanta eller förkastade huskurer från Polen är bättre än alla vetenskapligt utprovade läkemedel som går att köpa på Apoteket." (sida 7)
Alicja får också acceptera att hennes polska mamma alltid har rätt, även om hennes beslut gör att Alicja får dödade grävlingar kastade efter sig, blir jagad av polisen, förråder sin bästa vän och tvingas käka möglig mat. Livet är helt enkelt inte särskilt lätt för Alicja, och hon som bara önskade sig ett lugnt sommarlov!

Jag läser väldigt mycket, men det är sällan jag skrattar eller gråter med personerna. Men som jag skrattat när jag läst denna bok! Bara titeln får en att dra på smilbanden, och så fort jag satte ögonen på första kapitlens ord skrattade jag högt. Den här boken är så dråplig och rolig och smart och full av guldkorn att jag inte tvekar att rekommendera den till höger och vänster (min syster har redan läst den, och min mamma ska läsa den härnäst, så mycket som vi snackat om den!)
Läs den själv, jag vet inte vad jag ska säga mer än att den lätt hamnar på listan "Sofies favoriter"! Snabbläst är den också...

Första meningen: "Jag hittade den ringande telefonen under en påsa gamla strumpor."
Antal sidor: 214
Förlag: rabén&sjögren
Betyg: 9+/10

1 kommentar:

  1. Åh, vill läsa, speciellt efter din recension!

    SvaraRadera