30 augusti 2011

Skulle du vilja desertera med mig?

Desertera kanske låter som något man gör när man serverar desert, men så enkelt är inte veckans främmande ord. Desertera betyder nämligen rymma, och en som utöver detta är en desertör, alltså en rymmare.
Exempelmening: Skulle du vilja desertera med mig? (Skulle du vilja rymma med mig?)

En bok jag kom att tänka på när det gäller att desertera är Johanna Nilssons "Janis den magnifika", som handlar om Janis som deserterar i sin brors bil och kör genom Sverige. Läs min recension här


Har du hört talas om ordet innan?

5 kommentarer:

  1. Ja, detta ord har jag hört innan(:

    SvaraRadera
  2. Kände inte igen ordet, men tänkte på desserter när jag läste det :)

    Sofie! Du har fått en award för din härliga blogg:

    http://bokclara.blogspot.com/2011/08/leibster-blog-award.html

    SvaraRadera
  3. Du har fått en award från mig med :)

    http://bokmalenstips.blogspot.com/2011/08/liebster-blog-award.html

    SvaraRadera
  4. Din bokblogg är så bra! :D Kolla gärna min : www.bokugglan.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Du har fått en award av mig! Kolla min blogg :)

    SvaraRadera