3 augusti 2011

Sugen på ett övernaturligt äventyr?

Tänkte tipsa om en trilogi som har väldigt fina omslag, både som inbundna och i den nyutkommna pocketutgåvan (sista boken i trilogin har inte kommit ut i pocket ännu). Det är Libba Brays serie om Ögat över månskäran.
Första boken heter Ögat över månskäran och handlar om sextonåriga Gemma som är med sin mamma i Indien. När hon plötsligt dör tas Gemma till det viktorianska England för att uppfostras på Spence, ett internat där man lär flickor att bli fina kvinnor. Men Gemma är inte som andra flickor, och snart hamnar hon mitt i ett äventyr hon inte kan ta sig ur. Magiska systra- och brödraskap, övernaturliga krafter och nattliga möten som absolut inte får avslöjas; detta är en serie du kommer fastna i! Personligen tycker jag att böckerna bli bättre och bättre ju längre in i serien man kommer.
(Bilderna är hämtade Raben & Sjögrens hemsida)
Har du läst serien? Vad tyckte du om den? Vad tycker du om omslagen?

Inbunden utgåva                                                                                          Pocketutgåva




6 kommentarer:

  1. Jag läste serien för ett tag sen, och jag blev positivt överraskad faktiskt. En riktigt bra och spännande trilogi:) Och omslagen är bättre inbunda än i pocket tycker jag, speciellt ettans och treans:P

    SvaraRadera
  2. Läste dem för några år sedan och älskade dem ... definitivt en serie jag ska läsa om snart! Avgudar omslagen för de inbundna böckerna ♥

    SvaraRadera
  3. Handlingen låter väldigt lik Frances Hodgson Burnetts klassiker "En liten prinsessa" (1905), som handlar om den intelligenta Sarah Crewe som lämnar Indien med sin rike pappa för att i slutet av 1800-talet börja på en internatskola i London. Sedemera dör pappan och då blir det jobbigt... Mycket bra bok - jag rekommenderar alla Hodgson Burnetts böcker.

    Vad gäller omslagen tycker jag att de till vänster är snygga. De andra påminner lite om kioskromaner med sexiga korsetter och vackra, och alltid rödhåriga, kvinnor. :-)

    SvaraRadera
  4. Svar till Sofia: ja, de låter väldigt lika! Ska ta och kolla in Hodgson Burnett! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  5. Hodgson Burnett var den första kopplingen jag drog också. Dock älskar jag de där böckerna. En av mina favorit serier faktiskt. Har funderat på att läsa om dem på engelska ett tag nu faktiskt.. Ska nog ta tag i det till hösten ;b

    SvaraRadera
  6. ÅÅ jag läste de i mellanstadiet och älskade dem!
    måste läsa om de snart, var nog lite liten för att förstå allting tror jag, även om jag då tyckte om dem supermycket! :)

    SvaraRadera