8 juni 2012

De utvalda: Monstrets dotter

De utvalda: Monstrets dotter av Kristin Cashore

Monstrets dotter heter Flamma och kan kontrollera andras sinnen. Att hon är dotter till monster gör att hon ständigt måste gå omgiven av vakter för att monsterfåglarna inte ska ge sig på henne när de ser det röda håret. Att hon kan kontrollera andras sinnen gör henne väldigt attraktiv, och många slåss för att få henne på sin sida i kriget som är oundvikligt.   

Detta är andra boken i serien ”De utvalda”, men är en fristående fortsättning på ”De utvalda- tankeläsaren”, vilken jag inte läst. ”Monstrets dotter” är väl översatt, och språkligt riktigt bra. Historien innehåller kanske lite väl många transportsträckor, men de är inte särskilt långa, vilket ändå ger berättelsen flyt. Flamma framställs som något underbart, vilket hon visserligen är. Oemotståndlig, påverkar lätt alla i sin omgivning, kan få folk att göra precis vad hon vill. Jag tycker dock att det blir lite klyschigt när hon klagar över detta. Hon skulle ju trots allt kunna göra mer för att inte synas så mycket.
Denna bok läste jag i pappersform.

Det är lätt att ryckas med i berättelsen, och författaren lyckas få mig som läsare att sympatisera med mördare, som trots de är de goda i historien. Något jag saknar är ett släktträd, för släktskap är det mest komplicerade … I den sista boken i trilogin, som kommer våren 2013, ska de två första böckerna knytas ihop. Innan dess måste jag nog läsa ”Tankeläsaren”, för äventyren i Dells och detta annorlunda kungarike har flera magiska äventyr att berätta om.


Första meningen: Larch tänkte ofta att om det inte hade varit för hans nyfödde son, skulle han aldrig ha överlevt sin hustru Mirkas död.
Antal sidor: 495
Förlag: Semic, tack för recex!
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Fire

11 kommentarer:

  1. Hejhej!

    En jättetrevlig och bra bokblogg! Riktigt roligt med alla boktips och kommentarer - här lär jag klicka in fler gånger ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Du gör ett väldigt bra jobb med bloggen. Har du något tips på en bok i samma stil som denna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så jättemycket! Har du läst första delen, "Tankeläsaren"? Jag har själv inte gjort det, men antar att den är bra som uppföljaren. Jag är tyvärr inte jättebra på fantasy, men Stephenie Meyers "Genom dina ögon" kanske?

      Radera
  3. Hej!
    Råkade snubbla in på den här bloggen och blev glatt överraskad! Jag brukar normalt sett inte följa bloggare men gör nu ett undantag för första gången i livet :) Det är verkligen jätte roligt och mysigt med en bokblogg som denna, som ger bra lästips när ens egna bokideer tar slut. Älskar också att det finns recensioner inom alla genrer! Bra jobbat, det är en jätte fin blogg, so keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack så jättemycket! Vad glad jag blir! Hoppas att du fortsätter att kika in och tycka om vad jag publicerar! :)

      Radera
  4. Hej (igen)
    Undrar också om huvudpersonerna i den första boken, Katsa och Po, är med i den andra boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katsa och Po är inte med i denna andra bok, men som jag förstått det ska alla dyka upp i sista delen, som kommer på svenska nästa år.

      Radera
  5. Hej
    Såg ditt inlägg om monstrets dotter , jag håller på att läsa första delen om Tankeläsaren och har kommit en bra bit in i boken. Är på sidan 190 i den nu och den är hur bra som helst!! Äventyr och liknande som du beskrev monstrets dotter dock handlar det om en flicka med dödandets gåva. Hon stöter på tankeläsaren och hon får göra en massa uppdrag åt en hemsk kung. Som hon inte riktigt är med på. Helt suverän bok, du måste läsa den om du har läst 2 an. Jag har hört att det ska komma ytterligare en 3 e del. Har du hört nåt om det? alltså ingen sammansatt bok med dessa historier utan en tredje fristående.
    mvh
    nocna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! En tredje bok har precis släppts nu i april.

      Radera
  6. - har redan läst alla böckerna i serien och
    jag måste säga att jag är imponerad med din recension!
    snyggt jobbat! :D

    SvaraRadera