18 juni 2012

Du glömde säga hej då

Du glömde säga hejdå av Sarah Dessen

De senaste åren har Mclean och hennes pappa inte stannat länge på samma ställe. Hans jobb kräver att han reser mycket, och Mclean följer hellre med honom än bor med sin mamma och hennes nya familj. Mclean blir en ny tjej för varje plats de kommer till: den smarta, populära eller alternativa. I Lakewiev hinner hon dock inte bestämma sig för vem hon ska vara innan alla vet hennes riktiga namn. Det blir svårare än hon trott att vara sig själv, för vem är hon egentligen?


Detta är Sarah Dessens tionde roman, den tredje som översätts till svenska. Innan har Mycket mer än så och Mitt perfekta liv utgivits, och personligen tycker jag att de böckerna är bättre än denna. Redan de två första är väldigt lika, och därför kan jag inte hjälpa att jag fortsätter jämföra alla tre. Vissa ingredienser finns för en "typisk Dessen-bok", till detta hör: en duktig tjej som har det krångligt med familjen, som försöker hitta sig själv och ta reda på ifall den där killen gillar henne eller inte. Det är å andra sidan ett ganska vanligt upplägg för en ungdomsbok. Ibland behöver man dock en sådan där lagom patetisk feel-good-bok där det är lite förutsägbart, och söker man det bör man välja Sarah Dessen!

Karaktärerna är mysiga, språket bra, fokuset litter på relationer och det finns mycket att relatera till. Det pågår många paralella berättelser, som den om Mcleans pappas jobb i restaurangbranschen, och basketmatcherna där mammas nya kille har en central roll. Du glömde säga hej då är en bra bok, men den nådde tyvärr inte upp till mina höga förväntningar.

Första meningen: Bordet var kladdigt, det var ett flottigt fingeravtryck på mitt glas och vi hade suttit i tio minuter utan att se skymten av någon servitris.
Antal sidor: 450
Förlag: Rabén&Sjögren, tack för recex!
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: What Happened to Goodbye

1 kommentar:

  1. Jag gillade den här boken också, vilket kanske inte är så underligt. Karaktärerna känns lättillgängliga och det lyckas Sarah Dessen alltid med tycker jag.

    SvaraRadera