6 juni 2012

Jellicoe Road

Jellicoe Road av Melina Marchetta

När Taylor var barn lämnades hon på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare hinner allt ikapp henne på Jellicoe internatskola, där Taylor förväntas leda sina underordnade i ett gängkrig. Någon försvinner, någon kommer tillbaka, och kanske finns det ett samband mellan det som händer och det Hanna skriver om i sina röriga manuspapper.

Såhär tycker jag:
Något som slog mig direkt är att denna bok påminner mig om Den hemliga historien av någon anledning. Möjligvist är det mystiken och berättelsen om de fem vännerna som lever internatliv, som gör detta. En stor skilland finns dock: alkohol och droger nämns knappt i Marchettas mycket uppmärksammade bok.

Jag vill börja med att nämna ett stort minus med denna bok, och det är att det tog mig 150 sidor att komma in i den. 150 sidor där massor av människor introduceras, och detta parallellt i två olika berättelser. Efter att att hört så mycket gott om boken gjorde det mig besviken, men jag ville ända se vad som gjort så många andra så fascinerade. Och det ångrar jag inte. Något skeptisk efter inledningen slogs jag av vilken fantastiskt välskriven och komplicerad historia det är. Det som förvirrar både läsare och huvudrollsinnehavare reds ut, de parallella historierna vävs ihop, och det ligger ett magiskt skimmer över boken: från formgivning och illustrationer, till formuleringar, översättningen och hela intrycket jag fick efter att ha slagit ihop boken. Jag vill ha mer av allt! Mer av Hannas manusskript, mer av Taylor, mer av hennes vänner, och melankolin. Upptrappningen i slutet framkallade känslan av att både vilja läsa ut och samtidigt vilja ha allt kvar.

Detta är en ungdomslitteraturklassad roman som verkligen förtjänas att lyftas fram till de vuxna som är skeptiska till att läsa nämnda sorts litteratur. Det är en magisk blandning av det förflutna, framtiden, vänskap, kärlek, en slags galenskap och det mesta man kan önska sig av en roman. För att inte enbart höja denna bok till skyarna måste jag än en gång poängtera att det tog mig 150 sidor att komma in i storyn, och det är väldigt många människor att hålla koll på...

Sammanfattningsvis vill jag ge dig en befallning: Läs Jellicoe Road!

Första meningen: Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö.
Antal sidor: 351
Förlag: X-publishing, tack för recex!
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: On the Jellicoe Road

7 kommentarer:

  1. Funderar verkligen på att beställa hem den vid nästa bokköp, verkar himla bra! :)

    SvaraRadera
  2. Flott anmeldelse:) Høres ut som en flott bok:) Ha en strålende dag:)

    SvaraRadera
  3. 150 sidor är oerhört långt, för att inte säga krävande gentemot sin läsare. Men bara du nämner Den hemliga historien spärrar jag upp ögonen - nu måste ju jag också läsa.

    Jellicoe Road verkar höra till den typiska crossover-litten, den som egentligen inte borde riktas till ungdomar, utan till människor. Right? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att man ska rekommendera den till människor var riktigt bra sagt! :)

      Radera
  4. Jellicoe Road är otroligt underbar!!

    SvaraRadera
  5. låter spännande! måste nog skriva upp denna på min "att läsa-lista" :)

    SvaraRadera