4 juni 2012

Paris chérie

Paris chérie av Ida Pyk

Efter att ha fått en förfrågan om att bli modell lämnar Alva Stockholm för att tillbringa sommaren i Paris. Hon lämnar mamma och hennes nya kille, och pappa som bara super. Hon kommer till en helt annan värld med nya modellvänner, som Olga, och snygga killar, som fotografen Sébastien. Hon får uppmärksamhet, visas uppskattning, men allt är inte som på framsidorna av Elle eller Vouge.

Jag trodde att denna bok skulle svämma över av modeord, inspirera till nytänkande och visa baksidan av modellvärlden med kroppsfixering och liknande. Men så är det inte. För att vara en bok skriven av en modell är den förvånansvärt lik en "vanlig" ungdomsbok med killar som inte ringer och vänner som det är svårt att alltid hålla sams med. Bara för detta är det ingen dålig bok, tvärtom är det en riktig "feel-good-bok" för ungdomar, med kärlek, vänskap och drömmar. Berättelsen värvas på ett intressant vis genom att de korta kapitlen utspelar sig både i Stockholm och Paris. Det gör det mer spännande, och två berättelser spelas upp parallellt. Jag hade inte haft något emot om boken var längre, så att man fick läsa mer om Alvas "hemma", och om alla de där sakerna jag trodde att boken skulle handla om.

Jag gillar boken, men jag hade gillat den mer om det varit lite mindre gråta-över-killen och lite mer modellvärld och med baksidorna med den. Som läsare hade jag gärna hängt med på en plåtning eller hört mer snack kring hur man bör se ut som modell. Lite förutsägbar, lite patetisk, men för tillfället var det vad jag ville läsa. Igenkänningsfaktorn finns där, och jag tror att många ungdomar kan känna likadant.

Första meningen: Någon ljus kväll när det är så varmt att man kan sitta på en bra utan att nästan frysa alls.
Antal sidor: 218
Förlag: Rabén&Sjögren, tack för recex!
Utgivningsår: 2012

3 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse:) Ha en flott kveld:)

    SvaraRadera
  2. Haha, allting med modellvärlden är inte baksida sofie! ;) Måste läsa denna, kan vara på tiden att jag läser en bok... btw så har jag lånat en annan modellbok om du fortfarande är på det humöret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar inte heller att modevärlden bara är baksida, men det finns ju bevisligen det...

      Radera