20 juni 2012

Välkommen till min läshörna!


Det är inte längesedan min bokhylla såg ut som på bilden här. Sedan finns det några till i familjen med barnböcker och mammas och pappas litteratur. Istället för att köpa böcker var jag en stammis på biblioteket. Jag tror att bilden är tagen i december 2010. Efter det hände något. Jag fick mitt första recensionsexemplar, fler läsare till bloggen, och helt enkelt mer uppmärksamhet. PANG, sa det, och så svämmade mitt skrivbord över av böcker. I artonårspresent fick jag två bokhyllor, och det behövdes absolut.
Idag ser min läshörna ut som på bilden till vänster. Två bokhyllor som står bakom läsfotöljen där min gittar sitter när inte jag gör det. Där finns även ett piano och en ukulele som får ha sin plats i bokhyllan, så länge den får plats där. På tal om mina intstrumet har de fått bokrelaterade namn. Pianot heter Sadrak, gitarren Mesak och ukulelen Aved-Nego, alla namn från Bibelboken Daniel. Det är dock inte så ofta de får höra sina namn... ;)

På översta hyllan till höger finns några filmer, t.ex. de flesta ur serierna Harry Potter och Twilight.

Den vänstra bokhyllan har plats för inbundna böcker. Jag har försökt ordna dem i färgordning, vilket inte alltid är jättelätt... Här finns serier som Deluxe, Hungerspelen och Engelsfors och fristående favoriter som Nattens cirkus, Fyra dagar fyra nätter, Himlen börjar här, Aldrig släppa taget och En sån där vidrig bok där mamman dör.








I den högra bokhyllan finns pocketböcker och mitt påbörjade bibliotek för barn (vilka barn är dock oklart, kanska barnet inom mig...). Längst upp till höger ser ni även min Almas nya vänner. Även pocketböckerna är sorterade efter färg, och här kan man hitta Simon och ekarna, Alexandra, Systrar i jeans, En dag och Det är så logiskt alla fattar utom du.
Längst ner i bokhyllan finns plats för mer. Ett tag till i alla fall. Överst till vänster på bilden ser ni hyllan med böcker på tema "livsåskådning" och "religion". Bibeln, Alla dagar nära och Den oemotståndliga revolutionen är några titlar . Här saknas dock en del. På samma hylla har jag börjat på fjärde raden inbundna böcker.
Till höger finns en hög med magasinet IKON1931 (där jag skivrecenserar), Kitty-böcker och lite annat smått och gott.
Längst ner till vänster står not- och psalmböcker. Bredvid ligger diverse tidningar.

Nu har ni fått en liten inblick i min läshörna, hoppas att ni gillade guidningen! :)

Update: Sedan jag gjorde detta inlägg har fler böcker fått flytta in i bokhyllan. Så att hålla er uppdaterade är ganska svårt, här ser ni en hyfsat rättvis bild i alla fall! :)

8 kommentarer:

  1. Jag måste ordna upp min egen bokhylla nu, känner jag! Har sett så himla många fina ordnade bokhyllor på sistone, däribland din :)

    SvaraRadera
  2. Innan jag började bokblogga köpte jag nästan aldrig heller böcker. Då lånade jag nästan allt på biblioteket. Nu för tiden läser jag nästan bara mina egna böcker eftersom jag har börjat köpa mycket mer böcker.

    SvaraRadera
  3. Schysst läshörna! Jag hoppas på något liknande när vi ska börja inreda ett rum för skrivbord, böcker m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilket härligt rum det måste bli! :)

      Radera
  4. Åh, ska också ta kort på min läshörna efter att jag flyttat. Eller kan ta kort nu. På min tomma bokhylla (lol).

    Men: Jag har typ samma färg på mina väggar! Bästa färgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ju chansen att möblera om lite i bokhyllan nu, härligt!

      Rött är sött ;)

      Radera
  5. Så. mysigt. Vill ju bosätta mig i ditt rum efter att ha sett de här bilderna! :')

    SvaraRadera
  6. Takk for at vi fikk se bokhyllen din:) Veldig spennende å se andres hyller:) Kjøper også utrolig mye bøker for tiden og bokhyllen min begynner å bli litt full. ønsker deg en flott mandag!:)

    SvaraRadera