10 juni 2012

Sommarläsning

Jag skulle vilja tipsa om sommarläsning. För två år sedan gjorde jag ett inlägg om detta, men här kommer en uppdaterad lista.

Kärlek och vänskap är något som många förknippar med sommaren och känslor som kanske spirar lite extra då. Många av dessa böcker är väldigt förutsägbara, men ibland vill man ha det också... Vill du läsa om kärlek till vänner eller någon som det kanske pirrar lite extra när man ser, kan jag rekommendera:
* Systrar i jeans- serien av Ann Brashares (recension på första boken finns här) om systerskap och om hur det är att för första gången lämna vännerna en hel sommar för att pröva sina egna vingar. Hög sommarkänsla på denna serie! För de "vuxna" har samma författare skrivit Sista sommaren (med dig)

* Fyra dagar, fyra nätter av Morgan Matson. Amy bilar genom hela USA med okände Roger.
* Sommaren jag blev vacker av Jenny Han är ingen personlig favorit, men jag har hört många andra som gillar den. Dessutom ingår den i en trilogi, om man nu gillar den.

* Sarah Dessen har fått mycket uppskattning för sina böcker. Till svenska har Mycket mer än så, Mitt perfekta liv och nyligen Du glömde säga hejdå översatts.

Att ta sig an en tegelsten är något jag brukar spara till sommaren, när man inte behöver släpa med boken till skolan eller någon annanstans. Jag läser dock inte särskilt många tegelstenar, men kan rekommendera Donna Tartts Den hemliga historien. En ganska konstig bok, egentligen, men den är magisk, på något vis...

Sist, men inte minst:"Jellicoe Road" av Melina Marchetta!
Här finns böcker som utspelar sig under sommaren. Mina favoriter hittar du här.

Själv planerar jag att läsa det här i sommar (uppdateras).


Vad planerar du att läsa i sommar?

10 kommentarer:

  1. Takk for sommerlesnings tips:) Ha en flott søndag:)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blogg du har! Gillar verkligen systrar i jeans! Den är störtbra! Ha en skön sommardag!

    SvaraRadera
  3. Jellicoe Road finns i min bokhylla och även på sommarens att-läsa-lista! :)

    SvaraRadera
  4. Alltså alla läser typ sommarböcker (Okej det är sommar så det är logiskt...) men jag har som ingen riktig sommarbok så jag kände istället bara för att ta Bokmässeböckerna, de lär ju vara riktigt bra även om det innebär att jag kommer få börja min sommarläsning nästa vecka... :/

    SvaraRadera
  5. Ah, sommargästblogga, gööör det! :D

    SvaraRadera
  6. De två böcker jag ser fram emot att läsa mest är Jellicoe road och Mitt perfekta liv, men jag har en hel lista med böcker :)

    SvaraRadera
  7. Har precis läst Mitt perfekta liv för att jag blev tipsad i din blogg och den var så bra! Jag undrar hur gammal du är? Om böckerna du tipsar om riktar sig till någon speciell åldersgrupp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag kunde tipsa dig! Jag är 19 år, och läser mest ungdomsböcker, det vill säga från 13-14 år och uppåt. Men jag läser även en del "vuxenböcker" och allt fler barnböcker. Målgruppen för den här bloggen är dock ungdomar, men "andra" är självklart välkomna att tipsas! :)

      Radera