4 oktober 2012

Bokmässan, del 5

SÖNDAG

Söndagen, sista dagen på mässan, ägnade jag mig åt att gå på seminarie. Först lyssnade jag på Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, som talade om den sista striden i Engelsfors. Längtar du efter Nyckeln,  sista delen, så kan jag meddela att den just nu är 150 sidor, vilket är ungefär en tredjedel av den färdiga boken. Redan i början på april 2013 kommer dock ett seriealbum som utspelar sig mellan Cirkeln och Eld.

Det andra seminariet jag var på hade titeln "Systrar i mord", där systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff samtalade om hur det är att skriva om mord, och att skriva tillsammans.
Agenta Sjödin pratade om sin nya bok En kvinnas hjärta, och hur det är att lära känna sig själv och tycka om sig själv igen efter ett uppbrott i en relation eller liknande.
Andreas Lundstedt hade föreläsning om hur det var när han fick reda på att han hade HIV. Han var mycket bra på att tala, och slutade sina tjugo minuter med en så spännande cliffhanger att jag bara måste veta hur det gick sedan...
 
Därefter lyssnade jag till Jujja Wieaslander, hon som skrivit böckerna om Mamma Mu. Hon berättade om hur de flesta sånger och berättelser kommit till henne genom barn. Barn är viktiga! Låt barn leka, det är så de lär och bearbetar.
 
Det sista seminariet jag var på hette "All in- när livet är allt eller inget", liksom titeln på Emma Igelströms senaste bok. Hon talade bland annat om prestationsångest och sina simframgångar.
 
Efter en sen lunch gick jag runt på mässgolvet de sista timmarna av bokmässan. Vid fem kändes det ganska konstigt att det var slut... Tog en sista sväng till bloggambassadörsrummet, packade ihop, och tog sedan bussen till Jönköping.
 
Vilken helg! Många minnen jag kommer ha kvar länge. Tack till alla som gjorde den så bra! :) 
 
 
Under hösten kommer jag lägga ut mer utförliga inlägg om seminarierna jag var på. Håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar