28 oktober 2012

Gästrecensent om "Matilda"


Idag fick jag äran att gästblogga på Sofies bokblogg. Jag heter Tova och är 14 år. Jag bloggar på Bokugglan.
 
Jag tänkte recensera en ganska gammal bok av Roald Dahl. Den heter "Matilda" och handlar om just Matilda. Matilda är liten tjej som läser mycket, många tycker att jag läser mycket men det är inget om man jämför med Matilda. Innan hon har fyllt 6 år börjar hon läsa vuxenböcker och hon är på biblioteket varje dag. Hennes föräldrar tycker inte om att hon läser, de vill att hon ska titta på TV med dem och de förstår inte alls hur begåvad hon är. När hon börjar skolan märker hennes lärare hur duktig hon är och hon försöker berätta för rektorn, som inte är snäll, att hon måste gå upp minst en klass. Matilda blir mer och mer vän med sin lärare men så har hennes familj bestämts sig för att flytta långt bort. Matilda som nästan aldrig är med sin familj längre, vet inte vad hon ska göra...
Det var nästan 5 år sedan jag läste den här boken, och då tyckte jag den var jättebra, och jag kommer fortfarande ihåg mycket av den och jag har läst den igen och gillar den mycket! Jag vet att den har kommit som film också. Jag tycker den passar 6-100 år och jag tycker verkligen den är värd att läsas!"

Första meningen: Det är konstigt med föräldrar.
Antal sidor: 265
Förlag: Tiden
Utgivningsår: 1988 på originalspråket, 2007 på svenska

2 kommentarer:

  1. Läste den för sjukt länge sen, men nu fick jag lust att läsa den igen! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen, den är riktigt rolig faktiskt. Man kanske skulle ta och läsa boken också. :)

    SvaraRadera