14 oktober 2012

Rubinröd

Rubinröd av Kerstin Gier
Gwendolyns familj har fler hemligheter än någon (inklusive Gwendolyn) kan ana. En av dem är att det i släkten finns en tidsresegen, vilket ger vissa utvalda personer förmågan att resa i tiden, helt enkelt. Fast särskilt enkelt är det inte, vilket Gwendolyn märker när hon upptäcker att det är hon själv som ärvt genen. Helt plötsligt befinner hon sig i ett helt annat århundrade, och hon är inte alls förberedd för det!

Hemliga ordenssällskap, mystiska släkthistorier, en förmåga att kunna resa i tiden och tidlös kärlek. På baksidan står även att läsa att detta ska vara en ny version av berättelsen om Roemo och Julia, samt Bella och Edward. Jag tycker att det är tråkigt att de tar upp denna jämförelse, även om den till viss del stämmer. För mig ledde det till att jag velade innan jag läste boken. Det som lockade mig var tidsresorna, och mitt intresse för historia i skönlitteratur.
Jag är dock inte särskilt imponerad av boken. Det var väldigt många människor att hålla i ordning på, och Gwendolyn och hennes vän Leslies ironi kan bli lite för mycket. Jag är visserligen inte rätt målgrupp, så kanske är jag inte rätt person att döma, men för närvarande är jag inte särksilt intresserad av att fortsätta läsa trilogin. Med de två kommande omslagen finns med på första bokens baksida, och i och med att första boken i princip redan sagt vad som kommer hända, känns det som om jag vet precis hur det ska sluta. Det finns dock vissa spänningsmoment, som handlar om släktens hemligheter, som skulle kunna locka mig, men jag lägger nog ner denna serie. En annan sak är att Gwendolyn verkar vilja ta upp det här med feminism. Jag har hört många som gillar boken, så jag uppmanar dig att läsa och bedömma själv, om ämnet intresserar dig!

I mars nästa år kommer boken som film, inspelad i Tyskland. Jag tror att den här boken gör sig bra som film, så jag är trots allt nyfiken på resultatet!
  
Första meningen: Medan hon föll ner på knä och brast i gråt såg han sig omkring åt alla håll.
Antal sidor: 365
Förlag: Bonnier Carlsen, tack för recex!
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Rubinrot

1 kommentar:

  1. Oj, oj oj, jag verkligen älskade boken. Man blir så förbluffad jämt när man inser att man kan tycka olika. Väldigt olika. Jag slukade den med hull och hår och är väldigt sugen på att läsa fortsättningen (som jag kommer göra inom typ 2 veckor, beroende på hur snabba bibblan är på att köpa in) =)

    SvaraRadera